פרופורציות גוף האדם

השיעור מיועד לתלמידים המפתחים מודעות לתנוחות גוף, שמתגברת אצלם שאיפה להיות יותר קרובים לפרופורציות נטורליסטיות בייצוג הדמות האנושית. לצורך פיתוח היכולות הטכניות והכרות עם מושגים באמנות נתבסס על מקורות השראה מהעולם הקלאסי. נשתמש בהדגמה שקטה כדי לפתח הקשבה מכבדת, יכולת התבוננות ותיאור.

רישומים מהירים מהתבוננות. עבודות תלמידי כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן

מטרות השיעור:

• התלמידים יעבדו עם הפחם.

• התלמידים יכירו את פרופורציות גוף האדם ויצרו סילואט של גוף האדם.

• התלמידים יכירו יצירות אמנות יווניות קלאסיות והלניסטיות.

• התלמידים יתנסו בהבעה עצמית וביצירת עבודות שונות ומגוונות.

רישום מהיר מהתבוננות. עבודה של תלמידת כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן


ציוד וחומרים:

פחם טבעי וסינטטי, דפים לבנים A4, דימויים מודפסים של אנשים בפוזות שונות, מחקים, מצגת עם דוגמאות,  מסקנטייפ, פיקסטיב.

צילום: דניאל וייסרמן


מבנה השיעור (90 דקות):

  • נציג את הנושא של השיעור: נלמד על פרופורציות האדם וניצור סילואט של גוף האדם בפחם. נשאל את התלמידים שמכירים  כבר את החומר: אילו תכונות יש לפחם? נרשום על הלוח את התכונות העולות ונבקש מתלמידים המגלים תכונות נוספות בהמשך השיעור לגשת ללוח ולהשלים את הרשימה.
  • ניגש לתרגיל חימום שאותו נציג בהדגמה שקטה: ניקח דימוי מודפס, עליו נסמן עם הצד הצר של הפחם קווים מרכזיים של כל חלק בגוף. ניקח דף לבן ודרך התבוננות נעביר אליו את הקווים . אחרי זה בעזרת הצד הרחב של הפחם נתן נפח לדימוי שיצרנו.
  • נשאל את התלמידים:- אילו פעולות ביצעתי בתרגיל?- מה הקווים שסימנתי עוזרים לי להבין? (תשובות שאליהם נכוון: את הצירים המרכזיים של הגוף, תנועה, את היחסים בין החלקים השונים בגוף)- מה יצרתי בעזרת הצד הרחב של הפחם? (תשובות שאליהם נכוון: סילואט של גוף האדם, נפח ללא כניסה לפרטים)
  • נבקש מכל אחד לגשת לשולחן חומרים, לבחור דימויי מודפס, לקחת דף לבן ופחם ולעשות את התרגיל. בסוף התרגיל נשאל את התלמידים:מה היחסים בין החלקים השונים בגוף שעליהם שמתם לב? (לדוגמא: כמה פעמים אורך קו הראש נכנס לאורך הקו המרכזי של הגוף? איפה נגמרות הידיים?)
  • נשאל האם התלמידים מכירים את המונח המתאר את היחס בין גודל חלקי גוף שונים העוזר לצייר בני אדם בצורה מדויקת? (פרופורציות). נסביר על הפרופורציות האידאליות (קנוניות) המקובלות בציור גוף האדם ונדגים על הלוח בעזרת סימון קווים.
  • נפתח את המצגת עם דוגמאות של הפיסול היווני. בתחילת המצגת נדבר על הפרופורציות האידיאליות המקובלות באמנות היוונית הקלאסית. אחרי זה נעבור לדוגמאות של הפיסול ההלניסטי, שבהן קיימת קומפוזיציה דינמית, תנועה מתפרצת ומטח.
  • נבקש משלושה מתנדבים להגיע למרכז הכיתה. ניתן משימה: אחד מהתלמידים צריך "לפסל" משני התלמידים האחרים קומפוזיציה שיש בה מתח (בדומה לפסלים ההלניסטים). התלמיד צריך לחשוב על הדינמיקה שיש ביניהם ועל היחסים ביניהם. שאר התלמידים צריכים לצייר בפחם את הסילואט של "הפסל" הנוצר (בטכניקה שלמדנו בחלק הראשון של השיעור: ללא כניסה לפרטים, שימוש במידת הפרופורציות, קווים עם הצד הדק של הפחם ויצירת נפח עם הצד הרחב שלו). אחרי זה נבקש משלישיית התלמידים הנוספת "לבנות פסל".
  • נבקש מכל תלמיד לבחור ולתלות על הלוח עבודה אחת או שתיים שהוא חושב שהם הכי מוצלחות ועונות על המשימה שהייתה. נתבונן יחד בתוצרים ונבקש מכמה תלמידים לספר על מה הם למדו היום/זוכרים מהשיעור/גילו בשיעור.

צילום: קסניה כוגן