אקוורל מופשט

בשיעור נלמד טכניקות ציור בצבעי מים ונתסנה בציור מופשט.

עבודה של תלמידת כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן

מטרות השיעור:

  • התלמידים יכירו את התכונות העיקריות של ציורי אקוורל באופן מעשי
  • התלמידים יכירו את האמנית ג'ורג'יה א'וקיף
  • התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות
  • התלמידים יתנסו ביצירת ציור מופשט
  • התלמידים יתנסו בהבעה עצמית

עבודה של תלמיד כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן


ציוד וחומרים:

דפים לצבעי מים או בריסטולים A4, מכחולים, מלח, צבעי מים באיכות טובה, מסקנטייפ, כלים למים, פלטות, מים, בדים לניגוב מכחולים, ניילון לשולחנות

עבודה של תלמיד כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן


מבנה השיעור (90 דקות):

  • פתיח: נשאל את התלמידים האם יש מישהו שהתנסה בציור בצבעי מים? אם מישהו כן התנסה האם הם מכירים את המאפיינים של צבעי המים? מה מיוחד בצבעי מים? איך מקבלים צבע בהיר יותר ואיך צבע כהה יותר?

ביחד על הלוח נעשה רשימה של מאפייני צבעי המים, ונשאיר אותה פתוחה לכל השיעור – מי שירצה ויגלה תובנה חדשה, יוכל להוסיף אותה בזמן השיעור.

מאפייני צבעי מים: צבעי מים אוהבים מים, לא נעבוד איתם על יבש. הם מאופיינים בשקיפות. חוזקת הצבע יקבע לפי כמות המים שנניח. נוחים ליצירת מעברים וגוונים.

  • תרגיל #1: נערבב צבע עם כמות מים נדיבה, ונניח אותו על הפלטה. ניקח כמה שיותר צבע על המכחול ונניח כתם על הדף. נוסיף מים לתוך הצבע שלנו שעל הפלטה ונניח מתחת לכתם הקודם (כך נגיע לגוון יותר בהיר). נחזור על הפעולה מספר פעמים עד שהצבע יהיה כמעט שקוף. התלמידים יחזרו למקומות ויתבקשו לעשות את התרגיל עם 3 צבעים שונים.
  • תרגיל #2: נניח על הדף כתם של צבע אחד ובמרווח קטן מתחתיו נניח צבע נוסף. בעזרת המים ננסה לחבר ביניהם וננסה לקבל מעבר צבעים. התלמידים יחזרו למקומות ויתבקשו לעשות את הפעולה עם 3 צבעים נוספים.
  • תרגיל #3: נבחר צבע בהיר, נניח אותו על הדף בצורת עיגול, ומעליו כשהצבע עוד רטוב נניח נקודות בצבע אחר שהוא יותר כהה. אחריו נעשה את הפעולה ההפוכה- ניקח צבע כהה ועליו נניח נקודות בהירות. התלמידים יחזרו למקומות הישיבה שלהם ויחזרו על הפעולה עם 3 צבעים נוספים.
  • תרגיל #4: נבקש מהתלמידים להרטיב דף במים, להניח עליו כתמי צבע ולפזר מלמעלה מלח. (המלח סופג את המים ומשאיר טקסטורה מעניינת) נניח אותם לייבוש ונבדוק מה המלח עשה.
  • נצפה במצגת עם העבודות של האמנית ג'ורג'יה אוקיף. נדבר על סגנון הציור שלה – איך הוא נקרא? האם יש בו פרטים? אובייקטים?
  • נדבר על ציור מופשט – אומנות שאין בה אובייקטים או פיגורות מזוהות. האומנות מתרכזת בעיקר בביטוי של ערכים כמו צבע, צורה, מרקם וקומפוזיציה).
  • נבקש מהתלמידים ליצור ציור מופשט משלהם, נבקש שיתייחסו למצב הרגשי שהם נמצאים בו כעת, שינסו להעביר אותו ליצירה שלהם. נבקש מהתלמידים לצייר את היצירה שלהם עם התייחסות לטכניקות אותם למדנו היום.
  • סיכום: נתלה את העבודות על הלוח ונתבונן בהן ביחד. נבקש מהתלמידים לספר לנו מה ניסו להעביר ביצירה שלהם, ולאיזה טכניקה הכי התחברו ממה שלמדו היום.

עבודה של תלמיד כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן