פשטות הצורות

שיטות: ניתוח יצירה, קולאז'
בשיעור נלמד לפרק ולנתח את האובייקטים ביצירה לצורות פשוטות. דרך אנליזה צורנית נגיע להבנת האובייקטים הנמצא לפנינו - זה השלב הראשון בלימוד הציור. כמו כן נלמד על בניית הקומפוזיציה: נכיר שני סוגי קומפוזיציה, נלמד על ההיררכיה וסידור האובייקטים ביצירה. התבוננות ביצירה ושיח עוזרים לפתח את השפה וההבעה האומנותית של התלמידים. במהלך השיעור התלמידים ייצרו בהשראת עבודה של האמנים: חואן גריס והנרי מטיס בטכניקת הקולאז'. החומרים הנדרשים לשיעור הם פשוטים ונגישים. זה מאפשר להעביר את השיעור בצורה המקוונת.

צילום: Henri Matisse

מטרות השיעור:

• התלמידים יחקרו ויפתחו מחשבה אבסטרקטית.

• התלמידים יכירו מושגים מעולם האמנות: קומפוזיציה, צבעוניות לוקאלית, צבעי יסוד וצבעים משלימים.

• התלמידים ילמדו לפרק את היצירה לצורות גיאומטריות פשוטות.

• התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות.

• התלמידים יכירו את האמנים: הנרי מאטיס וחואן גריס.

צילום: קסניה כוגן


חומרים:

  • בריסטול A4 לבן
  •  נייר צבעוני
  • טושים
  • עיפרון
  • מספריים
  •  דבק

 

מאילו צורות פשוטות מורכבים האובייקטים ביצירה של חואן גריס "בננות"? נסמן את הצורות מעל היצירה.

צילום: חואן גריס "בננות"


מהלך השיעור

1. נבקש מהתלמידים לציין את הצורות הגיאומטריות הפשוטות שהם מכירים ונצייר אותם על הלוח (שיעור אונליין: בתוכנת PAINT).

2. ננתח יחד את היצירה של האמן הקוביסטי חואן גריס "בננות":

  • מה אנחנו רואים ביצירה? איזה אובייקטים אנחנו רואים ביצירה? האם הפורמט הוא לאורך או לרוחב?
  • איזה צבעים אנחנו מזהים?
  • איזה קומפוזיציה – איפה כל האובייקטים ממוקמים?
  • איזה אובייקט הכי קרוב אלינו? מה נמצא הכי רחוק?
  • מאיזה צורות פשוטות מורכבים האובייקטים? נסמן את הצורות מעל היצירה .

3. נפתח יצירה נוספת של הנרי מאטיס "הבצלים האדומים", ונבקש מהתלמידים לנתח את היצירה בצורה דומה ליצירה הקודמת ובעל פה נעבור עם התלמידים על הצורות הפשוטות שאנחנו רואים ביצירה.

4. נבקש מהתלמידים להתבונן על טבע דומם שנסדר על השולחן ולבנות את האובייקטים מצורות גאומטריות פשוטות על הבריסטול בעזרת נייר צבעוני. נתחיל מהרקע ונסיים באובייקט שהכי קרוב אלינו.

5. יציאה לעבודה.

6. מי שמסיים את הקומפוזיציה, יכול להיכנס לפרטים בעזרת הטושים (לדוגמה, העיטורים על הכדים).

סיכום:

נתייחס לעבודות של התלמידים, נזכיר את שמות האמנים שעבודתם ראינו בשיעור. נעבור על השלבים שעברנו היום. נבדוק איזה מושגים הם זוכרים מהשיעור.

צילום: הנרי מאטיס "הבצלים האדומים"