קרוב לטבע

מערך שיעור לט"ו בשבט. בשיעור נצייר מתוך התבוננות באובייקטים מהטבע.

צילום: מאגר תמונות Pixabay

ציוד וחומרים:

  • כללי: בד גדול לכיסוי, סלסלות, מפה לכיסוי השולחן, צבעי מים, מכחולים, עפרונות, מחקים, דפי A4, טוש ללוח, צילומים מודפסים (תקריבים של זרעים/מסיליום/צמחים), זכוכיות מגדלת.
  • חומרים מהטבע: חיטה ושעורה, עלי גפן, רימונים ועלי עץ רימון, עלי תאנה ותאנים, תמרים, זיתים (שבעת המינים) / תפוחים, גרעיני אפרסקים ושזיפים, אגוזים, חרובים / מחטי ארזים, מוריה יבשה, עלי מרווה, עלי זית, ענפי שקד (עצי ארץ ישראל מתקופת התנ"ך), פרחים.

צילום: קסניה כוגן


מערך שיעור (90 דקות):

  • לפני השיעור: נסדר על שולחן מרכזי את כל האובייקטים מהטבע וצילומים שהבאנו, נכסה הכל בבד גדול. נכסה כל שולחן בניילון ונסדר עליו סט יצירה אישי (צנצנת מים, עפרונות רישום, מחקים, צבעי מים, מכחולים, מטלית).
  • תרגילי חימום בעיפרון:

    נספר לתלמידים שקיימים עפרונות רישם בדרגות שונות כאשר HB היא הדרגה הסטנדרטית. דרגת קושי H עבור Hardness מסמלת עד כמה קשה ובהיר עיפרון הרישום. דרגת קושי B עבור Blackness מסמלת עד כמה רך וכהה עיפרון הרישום.הדרגות הבהירות יתחילו בעפרונות מקבוצת H עד HB ולאחר מכן קבוצת B עבור העפרונות עם רמות כהות גבוהות.

  • נדגים בהדגמה שקטה את תרגילי חימום בעפרון:

    תרגיל #1: נבקש מהתלמידים לצייר קו רצוף בעזרת לחיצה חזקה על הדף. מתחת לקו הנוצר יוסיפו התלמידים קו נוסף. הפעם הלחיצה על העיפרון תהיה קצת פחות חזקה. כך יצרו 6 קווים בעובי וחוזק שונים. נדגיש שבעבודה שלנו כדאי שנשתמש בשני הקווים העדינים ביותר.

    תרגיל #2: נבקש מהתלמידים לסמן על דף מלבן באורך של אצבע ובעובי של שתיים-שלוש אצבעות. נבקש למלא את המלבן בעזרת עפרון על ידי יצירת גרדיאנט מבהיר לכהה (מתחילים מלחיצה חלשה ומסיימים בלחיצה חזקה).

    בזמן התרגיל נעבור בין התלמידים ונכוון כל אחד הצורה פרטנית.

  • נשאל את התלמידים:

    • מה הוא החג המתקרב?
    • אילו מנהגים הקשורים לחג הם מכירים? (אכילת הפירות שמקורם בארץ, סדר ט"ו בשבט (על מנת להנחיל את אהבת הארץ ליהודי הגולה), נטיעות בארץ ישראל (בשנת 1884 לראשונה לכבוד טו בשבט אנשי יסוד המעלה שתלו עצי פרי), יום שמירת הטבע (בתחילת המאה ה־21 הפך ט"ו בשבט גם ליום ציון אקולוגי…)
  • נדבר על הטבע שסבבינו: מה הטבע, הצמחים והעצים נותנים לאדם? איך האדם צריך להתייחס לטבע? איך האדם מתייחס לטבע?

    נציג כמה עובדות מעניינות הקשורות לטבע (אפשרויות לדוגמא:

    • כל נשימה שאדם עושה בחיים – היא בזכות העצים (העצים וצמחים מייצרים את החמצן בתהליך המרת אנרגיה אור לאנרגיה כימית – פוטוסינתזה).
    • תפטיר – רשת תת קרקעית אינסופית של הפטרייה – חוטי כמו קורי עכביש. תפטיר מתחבר לשורשים של העצים וצמחים עוזר להם לקלוט מים וחומרי תזונה מהסביבה ומאפשר תקשורת בין העצים (כמו רשת האינטרנט).
  • נציג את נושא השיעור "קרוב לטבע" (נחשוף את החומרים מהטבע שהבאנו) ואת הפרויקט שנעסוק בו השיעור: ציורים של אובייקטים מהטבע מוגדלים בעפרונות וצבעי מים.

צילום: מאגר תמונות Pixabay


  • נבקש מתלמידים לקח דף ריק ולחלק אותו ל-4 חלקים בעזרת עפרון. בכל ריבוע נבקש לעשות כתם מופשט בצבעי מים. נניח את הדף ליבוש.
  • נבקש לחלק דף נוסף ל-4 חלקים, לגשת לשולחן חומרים מהטבע, לבחור כמה אובייקטים, להתבונן בהם ולרשום בהגדלה (כל אובייקט בריבוע הקטן). ניתן להשתמש בזכוכית מגדלת. כעט אנחנו יוצרים סקיצות (רישומים מהירים, טיוטות). אנחנו רוצים להיות חוקרים, אין צורך להתייחס לציורים אלו כציור סופי. נשתמש בלחיצות עדינות של העיפרון.
  • נבקש לחזור לדף עם כתמים מופשטים ולהוסיף עליהם בעיפרון ציורי אובייקטים מהתבוננות (חדשים או אלו שהיו מוצלחים ברישומים הקדומים).
  • נבקש לשלב צבעי מים על הסקיצות בעפרון. ניתן להשתמש בעטי פיילוט.
  • נתלה את העבודות על הלוח ונתבונן יחד. אפשר לבקש מתלמידים לבחור את הסקיצה המוצלחת בעיניו ולפתח אותה לציור  בשיעור נוסף של העמקה. אפשר לשאול את התלמידים האם יש רעיונות שהם אהבו אצל התלמידים האחרים וירצו לשלב בעבודה שלהם.

צילום: קסניה כוגן