כתם וקו

בשיעור נחקור טכניקות ציור בצבעי מים, נכיר את המאפיינים הבולטים של הציור (קלילות, שקיפות וזריזות) ונלמד על תכונות החומר. ההתנסות המעשית בנויה על תרגילים קצרים שיעסקו במעברי גוונים, ערבובי צבעים ושכבות. החלק השני של השיעור יעסוק בחיקוי המציאות וחקר הקומפוזיציות בציור על ידי רישומי נוף מהירים. לאחר מכן ניצור חיבור בין סקיצות עיפרון וטכניקות אקוורל שלמדנו.

צילום: Pexels | מאגר תמונות Pixabay

מטרות התרגיל

• התלמידים יכירו תכונות עיקריות של ציור אקוורל באופן מעשי.

• התלמידים יעשו רישומים מהירים.

• התלמידים יכירו את האמן הישראלי יחזקאל שטייכמן.

• התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות.

• התלמידים יתנסו בהבעה עצמית בזמן ביקורת העבודות המשותפת.

תרגילי חימום בצבעי מים (תלמידי כיתה ו')

צילום: קסניה כוגן


ציוד וחומרים:

דפים לצבעי מים A6, מכחולים, מלח, צבעי מים, כוסות, מים, מגבות, עפרונות, מחקים, בדים לניגוב מכחולים.

רישום נוף

צילום: קסניה כוגן


מהלך השיעור (90 דקות):

תרגילי חימום בצבעי מים

  • נשאל את התלמידים האם הם התנסו בציור בצבעי מים. נשאל את אלו שכן התנסו האם הם מכירים את החוקים של צבעי מים. מה ייחודיות הציורים בצבעי מים? איך מקבלים צבע בהיר ואיך מגיעים לצבע כהה יותר? נדגיש את עקרונות הציור ונדגים כל תרגיל.
  • תרגיל צבע מים # 1: מערבבים צבע עם כמות מים נדיבה, לוקחים כמה שיותר צבע על המכחול ומניחים כתם על הדף. מוסיפים קצת מים לתוך הצבע ומניחים מתחת לכתם הקודם (כך מגיעים לגוון יותר בהיר). נחזור על הפעולה מספר פעמים, עד שהצבע יהיה כמעט שקוף. נעשה את התרגיל עם 3 צבעים שונים.
  • תרגיל צבע מים # 2: נניח על הדף כתם של צבע אחד ובמרווח קטן מתחתיו נניח צבע נוסף. בעזרת מים ננסה לחבר ביניהם ולקבל מעבר צבעוני. נחזור על הפעולה עם 3 צבעים נוספים.
  • תרגיל צבע מים # 3: נבחר צבע בהיר, נניח אותו על הדף בצורת עיגול ומעליו (עוד כשהצבע רטוב) נשים נקודות בצבע אחר יותר כהה. אחרי זה נבחר צבע כהה ועליו נקודות בהירות. נחזור על הפעולה עם 3 צבעים נוספים.
  • נרטיב דף במים, נניח כתמי צבע ונפזר עליהם מלח. נבדוק איזה אפקט קיבלנו.
  • ביקור עבודות: נניח את כל התוצרים יחד, נתבונן ונחפש אפקטים מעניינים. כל אחד יבחר את התוצאה שהוא אהב ויסביר למה.

רישום נוף

  • נתבונן יחד על היצירות של יחזקאל שטרייכמן. מה האמן מצייר? מה מיוחד ביצירות אלו? איך הוא בוחר לתאר את המציאות שהוא רואה מהחלון?
  • תרגיל חימום בעיפרון: נבקש מהתלמידים לצייר קו רצוף בעזרת לחיצה חזקה על הדף. מתחת לקו הנוצר יוסיפו התלמידים קו נוסף. הפעם הלחיצה על העיפרון תהיה קצת פחות חזקה. כך יצרו 6 קווים בעובי וחוזק שונים. נדגיש בתרגיל הבא חשוב שנשתמש בשני הקווים העדינים ביותר
  • תרגיל רישום: התלמידים יציירו שתי סקיצות נוף מהירות מהתבוננות בחלון הכיתה (גודל דף גלויה 6A). נדגיש שאין צורך להיכנס לפרטים קטנים (כמו עלים על העצים, או מספר מדויק של סורגים), נצייר רק את הקונטורים (קווי מיתר) של האובייקטים (הדברים שהם רואים). התלמידים יסתובבו חופשי במרחב הכיתה ויבחרו נקודות שונות לצייר. לכל סקיצה נקציב זמן מוגבל של דקה. אם יישאר זמן נבקש ליצור סקיצות נוספות.
  • כעת נחזור למקומות ולצבעי המים. כל סקיצה נמלא בצבעי מים בדרך שונה.
    • סקיצה ראשונה: נרטיב את הציור במים, ונמלא את הציור בכתמים מתפשטים. נבקש להוסיף צבע מפתיע שלא קיים במציאות.
    • סקיצה שניה: נשתמש בכל הטכניקות שלמדו בתרגילי החימום (על דף יבש).
    • סקיצה שלישית (בונוס): נזכר בג'ורג' סרה ובפויינטליזם ונצייר את הנוף בעזרת נקודות צבע (או משיכות קצרות). ננסה ליצור כמה שיותר גוונים שונים.
    • סקיצה רביעית (למהירים במיוחד): לבחור טכניקה אחת שלמדנו או להמציא טכניקה חדשה.
  • ביקור עבודות: נניח את כל התוצרים יחד, נתבונן ונתייחס לכל עבודה (נדבר על הנקודות החזקות שיש בכל עבודה, נחפש מה הם המקומות הטובים בכל יצירה).