בעיניים עצומות

שיעור חוויתי בו נלמד על לואיס ברייל ונצפה באמן עיוור שיוצר. תחנות עבודה - ניחוש חפצים בעיניים עצומות, ציור בפסטל בעיניים עצומות, ציור במלח על גבי בריסטול שחור, פיסול בפלסטלינה בעיניים עצומות.

צילום: ליאור וקסלר

ציוד וחומרים:

חבילות מדבקות עיניים קטנות, פסטל שמן צבעי יסוד וצבעים משלימים, דפי A4, בריסטולים שחורים, כיסויי עיניים/מטפחות, מלח, חפצים בסלסלה, צבעי מים, מכחולים וקערה עם מים.


מבנה השיעור:

1. פתיחה: נשים שיר של סטיבי וונדר וניתן לילדים לצייר תוך כדי נספר להם שהוא מוזיקאי מאוד מפורסם והיה עיוור. איך הם חושבים שהוא הצליח במוזיקה למרות העיוורון? אולי זה אפילו עזר לו במשהו? מי מכיר את לואיס ברייל? נספר עליו שהוא המציא את כתב העיוורים. כתב מיוחד שעשוי מנקודות.

2. התנסות קצרה: נציג לתלמידים טבלה עם אותיות בכתב ברייל והם יצטרכו לכתוב את השם שלהם בעזרת מדבקות עיניים קטנות שיוצרות בליטה על הדף. לאחר מכן לעצום עיניים ולנסות לקרוא את השם שלהם.

3. הקנייה: נתבונן בצייר העיוור ג'ון ברמבליט ונשאל איך הוא מצייר? איך הוא יודע איזה צבע יש לו? מה מיוחד בציורים שלו?

נספר שהשיעור היום הולך לעבור בתחנות חוויתיות שנמצאות בכל שולחן, בעיניים עצומות – תחנת מישוש וניחוש חפצים בזוגות כל אחד צריך לנחש 10 חפצים ואז מחליפים, פיסול בפלסטלינה, ציור עם מלח על גבי בריסטול שחור, ציור בצבעי מים, וציור בפסטל. תתנו לכל תחנה 5-10 דק' לפי התחושה ולפי הקצב של הילדים.

**אם יש לכם כיסויי עיניים/מטפחות תביאו. אם לא ניתן לתת לכל תלמיד להכין לעצמו כיסוי עיניים באמצעות בריסטול שחור, מחורר וחוט גומי נמתח.

4. סיכום: מעגל שיתוף

  • איך היה לי ליצור בעיניים עצומות?
  • ממה הכי נהניתי, האם עלו לי מחשבות חדשות לגבי החוויה של עיוורים?
  • יש איזשהי תוצאה מעניינת/מפתיעה שתרצו לשתף בה?