ציור אוטומטי

בשיעור נתייחס ליחסים בין קו לכתם. רישום בקו רצף חופשי ומשותף לכל הכיתה בעיפרון על גליל נייר ארוך, חיפוש אחר דימויים בתוך הצורות ומילוי בכתם צבעוני.

ציורי ילדים כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן

מטרות השיעור:

  • נשחק במשחק לחיבור וגיבוש הקבוצה.
  • התלמידים יכירו את מושגי היסוד האמנותיים: קו וכתם.
  • התלמידים יתנסו בציור רצף סוריאליסטי.
  • התלמידים יחשפו לאמנים המשתמשים בציורם בקו רצף (אנדרה מסון, ז'ואן מירו, אמן הגרפיטי הספרדי – בלין).
  • התלמידים יעבדו כקבוצה ויצרו עבודה משותפות.
  • התלמידים יתנסו בהבעה עצמית.

מקורות השראה: סוריאליזם, ציור אוטומטי, אנדרה מסון, ז'ואן מירו, אמן הגרפיטי הספרדי – בלין.


ציוד וחומרים:

עפרונות,  גליל נייר ארוך, צבעי פנדה, מצגת, מסגרת לתמונה.

סידור מרחב פיזי: סידור שולחנות בח', שולחן עם חומרים במרכז הכיתה, מצגת.

ציורי ילדים כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן


מבנה השיעור (90 דקות):

  • נשחק במשחק חיבור וגיבוש הקבוצה: על התלמידים להצליח לספור יחד עד 10. התלמידים "יזרקו" לחלל האוויר מספרים רצופים מ-1 עד 10 ללא תכנון מקדים ביניהם. אם שני התלמידים או יותר אומרים יחד את אותו המספר – נתחיל מהתחלה. לכל משתתף מותר לומר רק מספר אחד בכל פעם. אסור ליצור סדר כלשהו לאמירת המספרים. אסור לעשות סימנים זה לזה. התלמידים יצטרכו לפתח הקשבה אחד לשני.
  • נפרוס גליל נייר לאורך כל השולחנות, נשים ברקע מוזיקה נעימה, נבקש מהתלמידים לקחת עיפרון, לעצום עיניים ולהתחיל לצייר על הנייר קו רצוף וחופשי כך שהקו יתפוס את כל רוחב הנייר. אחרי כמה דקות נבקש מכל אחד לזוז כיסא אחד שמאלה ולהמשיך את הקו של השכן (עם עיניים עצומות או פקוחות). נבקש להאט את הקצב ולאחר מכן לצייר את הקו בקצב מהיר. אחרי כמה דקות נבקש שוב להחליף מקום ולהמשיך את הקו של השכן. אחרי זה נבקש מהתלמידים שוב לזוז ממקומם ועכשיו לנסות לחפש דימויים בצורות שנוצרו. הם יכולים להוסיף קווים על מנת להבליט את הדימויים. כל כמה זמן נבקש מהתלמידים להחליף את מקומם.

  • נמשיך לחפש דימויים וגם נמלא את הצורות ואת הדימויים בצורה כתמית בעזרת פסטלים צבעוניים. כל כמה זמן נבקש מתלמידים לנוע בצורה חופשית ולהמשיך את עבודתם עד שנמלא בכתמים את כל הקווים (בשיתוף פעולה ובלי להפריע לאחרים – כמו במשחק ההקשבה מתחילת השיעור).
  • נבקש מכל אחד להסתובב ולהתבונן ביצירה הסופית, לחפש את המקום שהכי עניין אותו ולשים עליו את מסגרת התמונה. נבקש מכל מי שרוצה להתייחס לבחירה שלו ולהסביר מה עניין אותו ולהתייחס למושגים שלמדנו (האם זה הקו? או כתם? אולי השילוב ביניהם? אולי הדימוי עצמו? או הקומפוזיציה? או הבחירה הצבעונית?).

  • נבקש מהתלמידים לחזור לישיבה ונספר להם על אוטומציה סוריאליסטית (ציור אוטומטי). נדגים מצגת עם אמנים שיצרו ציורים אוטומטים או/ו בעזרת קו רצף

צילום: