גיבורי תרבות בפופ ארט

בשיעור זה נדון בכוח של רפטטיביות של עבודה ודימוי חוזר בהשראת אנדי וורהול ואמנות הפופ ארט. כל תלמיד יצור גרסת פופ ארט משלו לגיבור תרבות שמעורר השראה בעיניו.

צילום: ליאור וקסלר

ציור וחומרים:

דפי קופי, בריסטולי A4, טושים, תמונות של גיבורי תרבות מודפסים בגודל A5 (עדיפות לבקש שיעור קודם מהתלמידים שכל אחד יבחור גיבור תרבות ולהדפיס מראש דמויות רלוונטיות לחיי התלמידים).

צילום: ליאור וקסלר


מבנה השיעור:

*יש לבקש מהתלמידים לבחור מראש דמות מפורסמת שהיא מעוררת השראה עבורו ולכתוב מדוע. אם אפשר לשלב עם המורה ללשון/לאנגלית לעבודת כתיבה הכי טוב.

1. פתיחה: נקרא שמות ונבקש מכל תלמיד להגיד שם של מפורסם שעולה לו. אופציה נוספת היא לבקש מכולם לכתוב על פתק שם של מפורסם ולשחק משחק פנטומימה שמנסים לנחש את הדמות.

2. דיון קצר: מתי אדם הופך למפורסם? על מה? מה המשמעות של צירוף המילים גיבור תרבות? (אדם שהוא מוערך ונחשב בתרבות מסוימת) ונדגיש את העניין שהדימוי שלו חוזר על עצמו בהרבה מקומות עד שהוא נכנס לתודעה. נזכיר לתלמידים שהם חשבו על גיבור תרבות והיום הם יצרו משהו מיוחד עם הדמות הזאת.

3. השראות: נצפה במצגת של עבודות פופ ארט של אנדי וורהול ונשאל את התלמידים: איך הוא עובד? מה הם רואים? מישהו מכיר את הדמות הזאת שחוזרת על עצמה? האם כל הגרסאות דומות? למה לדעתם הוא הראה אותה בגרסאות שונות? מה הוא ניסה להגיד?

אנדי וורהול פעל בביקורת ביחס לתיעוש ולשכפול של הדברים וניסה לומר שאדם הוא מורכב והוא לא רק הדמות הנוצצת שאנו צופים בה בטלוויזיה. דרך השכפולים והשינויים של הצבעים הוא הראה יותר ויותר גרסאות וצדדים שונים של הדמות מרלין מונרו שהייתה כוכבת מפורסמת בזמנו בגלל המראה החיצוני שלה. הוא גם יצר שכפולים שונים של קוקה קולה ופחיות שימורים והראה "פגמים" שמתקיימים בשכפול חוזר. מה האמירה שלו לדעתכם? מה הוא רצה להגיד לעולם?

4. הקנייה: עכשיו ניצור מחווה לאנדי וורהול עם גיבור תרבות שכל אחד מכם בחר. כל אחד יחפש בשולחן את הדמות שבחר, ייקח דף קופי ובריסטול A4. הניחו קודם את הבריסטול על השולחן לרוחב. לאחר מכן את הדף הקופי כשהחלק הכחול כהה שוכב על הדף ואתם רואים רק את הצד עם הקווים האפורים. כעת מקמו את התמונה בפינה השמאלית למעלה. בעזרת עיפרון צבעוני תעברו על קו המתאר של הדמות. חשוב לא לפספס אף קו ולהחזיק עם היד החלשה את הדף שלא יזוז מדף הקופי. כל קו שתציירו מעל דף הקופי יעביר אותו לבריסטול (להדגים תוך כדי הסבר עם דף בריסטול מודבק על הלוח וציור על נייר קופי שרואים את המעבר לדף הבא). כל אחד צריך לעשות בין 2-4 גרסאות צבעוניות שונות לדמות שבחרתם. תנסו לשנות בכל פעם את הצבעים ולהראות לנו יותר צדדים של הבן אדם שלא רואים. אולי מצבי רוח שונים שלו או תחושות שונות, אולי גרסא מטורללת שלו. מותר להתפרע.

5. נקיונות וסידור

6. התבוננות ביצירות: לתת למספר ילדים לשתף את מי הם בחרו ולמה, לשאול ילדים אחרים מה השוני שהם רואים בין הגרסאות שהם יצרו ומה הם ניסו להביע לדעתם, לתת לילדים שיצרו לאשש את הניחושים ולהוסיף מה הם רצו להביע.

* אופציה מאוד מגניבה לשדרוג היצירות: לסרוק את היצירות, ללכת לחדר מחשבים, כל תלמידים נכנס לאתר פיקסלר ומשכפל את הסדרה שיצר כפול 2 או 3 ומשנה את הצבעוניות במחשב זה יוצא מדהים!