סילואט טבע דומם

עבודת תלמידה כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן

מטרות השיעור:

  • התלמידים יכירו את המושג סילואטה
  • התלמידים ילמדו לשחק יחד כקבוצה
  • התלמידים ילמדו לפרק את האובייקטים של הטבע הדומם לצורות שטוחות ופשוטות.
  • התלמידים יפתחו יכולת התבוננות.
  • התלמידים יענו על שאלות וישתתפו בדיון אמנותי.

עבודות תלמידים כיתה ז'

צילום: דניאל וייסרמן


חומרים:

• דפים בצבע שחור

• בריסטול לבן

• פלטות לצבע

• פנס

• מכחולים

• כלי למים

• מים

• גואש בגווני לבן ושחור

• גירים

• דפים בגודל 4A

• כד, פירות, בד

• עפרונות

• דבק

• מספריים


מהלך השיעור (90 דקות)

  • נבקש מהתלמידים לקחת דף A4 ולצבוע אותו בגוונים שונים של אפור בעזרת גואש. לא ניתן להם הסבר על הדף הזה, רק שהוא ישמש אותנו בהמשך השיעור.
  •  נצא לחצר ונתמקם באחד המקומות. נקריא להם חידה: "אני חי רק במקום מואר, אך אם האור פוגע בי אני מת". מי אני? (צל)
  • נתחיל במשחק צלליות בקבוצות. נחלק את התלמידים לקבוצות של רביעיות, כל קבוצה תבחר לעצמה חיה כלשהי ליצור בעזרת הצל הנוצר מחיבור של הקבוצה. מתנדב מהכיתה יסמן בגיר את קו המתאר של הסילואט ושאר הקבוצות יצטרכו לנחש משהי החיה.
  • התלמידים ישבו בח', נניח על השולחן המרכזי קומפוזיציה שניצור מכד, פירות ובדים שנביא איתנו, נחשיך את הכיתה ונאיר עליה מהצד עם פנס.
  • נעלה שאלה בכיתה: מה נוצר מאחורי האובייקטים? האם אתם מכירים שם נוסף למילה צל? נסכם יחד שזוהי סילואטה, שהיא סוג של צללית של אובייקט מסוים שמראה את קווי המתאר שלו ואת המילוי של הצורה בצבע אחיד.
  • נשאל את התלמידים: כשאתם רואים את הסילואטה, האם אתם רואים את הפרטים של הכד או הפירות?
  • כל תלמיד יקבל בריסטול שחור ויחזור אל הדף עם גווני האפור שעשה בתחילת השיעור והמשימה שלהם תהיה בעזרת גוונים של שחור ואפור, לגזור להדביק את הצורות הפשוטות שהם רואים בסילואטה שלפניהם.
  • נצפה בתוצאות ביחד. נשווה את הדימויים שיצאו להם לצל שעל הקיר. נבקש מאחד התלמידים להסביר את שלבי תהליך העבודה שלנו היום. התלמידים יתבקשו לשתף על החוויה שלהם מהעבודה והאם למדו משהו חדש במהלך השיעור.