בשיעור נציג לילדים את האפשרות ליצור דמות מתוך קו רצף, לו נקרא בשם "קשקוש בלבוש". הילדים יתנסו בתרגיל בעצמם. נכיר לילדים סגנונות ציור דומים של אמנים. התרגיל מפתח את הדמיון, ומאפשר מגוון אפשרויות יצירה. שיעור משחרר, מעורר, מקרב בין התלמידים בכיתה ומאפשר לכל תלמיד ליצור דמות שהגיונית בעיניו. בנוסף, לדעתנו תרגיל מסוג כזה מעודד שיוויון הזדמנויות בקרב בתלמידים, לא משנה מה רמתם. אין נכון ולא נכון, כל יצירה מתקבלת היא טובה. קשקוש בלבוש הוא לרוב מונח עם קונוטציה שלילית. בשיעור הזה נייצר שיום מחדש למושג ביחד עם התלמידים, וניצור מעמד אמנותי חדש ומכובד למושג "קשקוש בלבוש". נקשור את התרגיל למושג "מינימליזם" בתולדות האמנות דרך צפייה ביצירותיהם של האמנים סטפן, סדרת החיות של פיקאסו ואמן הרחוב בלין.
מטרות על:
מטרות אופרטיביות:
צילום: Belin
1. יציאה לתרגיל חלק א' – ציור פרצוף בעיניים עצומות וצביעה.
2. יציאה לתרגיל חלק ב' – הדגמת המשך התרגיל ופיתוח חשיבה יצירתית בשיתוף תלמידי הכיתה
חומרים:
1. התכנסות ומשחק פתיחה – ציור בהמשכים: כל תלמיד שנצביע עליו אומר את שמו ומצייר קו הממשיך את הקו הקיים. (אפליקציה אונליין שמאפשרת לעשות את הפעילות גם ב-ZOOM)
2. נציג את מהלך השיעור נחלק לתלמידים דף על משטח קשיח, עיפרון וצבעים במרכז (עפרונות צבעוניים/טושים/פסטל) וטוש בצבע כהה
3. נבקש מהתלמידים לצייר פרצוף בעיניים עצומות בקו רציף על הדף. ולאחר מכן, לצבוע את כל הצורות שנוצרו בתוך קו הרצף כשכל צורה נצבעת בצבע שונה. יציאה לעבודה עצמית.
4. נבקש ממתנדב/ת לחפש פרצוף/ דמות בתוך הקשקוש בלבוש שיצרנו בדוגמא ונמחיש כיצד ניתן להוסיף פרטים כדי ליצור את הדמות. יציאה לעבודה עצמית.
*תלמיד שסיים יכול לקבל שקף נוסף ולנסות ליצור פרצוף מזווית אחרת של הדף.
תלמידים שסיימו יכולים ליצור בשקפים אחד לשני גרסאות שונות של פרצופים.
5. נספר על האמן הצרפתי סטפן שיוצר בסגנון קו רצף שקיבל את הכינוי DFT. לאחר מכן נצפה בסדרת החיות של פיקאסו, ונמשיך לאמן הגרפיטי הספרדי בלין, שיצר בהשראת פיקאסו ציורי רחוב. נדגיש את קו הרצף שמאפיין את ציוריו של בלין.
6. השוואה של יצירות התלמידים עם הסגנונות שהוצגו במצגת האמנים, תוך שימוש במושגים "קו הרצף" ו"מינימליזם
7. נבקש מהתלמידים לשתף במילה-משפט "מהו קשקוש בלבוש בעיניכם"?