היכרות דרך היברידים

שיעור זה מיועד להיכרות ראשונית עם התלמידים, כיצד הם תופסים את עצמם ומציגים את עצמם. בשיעור נלמד על חיות היברידיות וניצור היברידים ייחודיים משלנו.

היבריד - הכלאה של שתי חיות או יותר

צילום: ליאור וקסלר

ציוד וחומרים:

דפי A5, טושים, עפרונות צבעוניים, מספריים, עיתוני נשיונל גיאוגרפיק, דבק סטיק.


מבנה השיעור:

1. פתיחה: נספר על עצמנו דרך דוגמאות ההיבריד שיצרנו "שמי ליאור, ובחרתי לספר לכם על עצמי דרך שילוב של כמה חיות ביחד:

  • איזה חיות אתם מזהים ששילבתי? (כלב, עכביש וציפור צבעונית)
  • מה לדעתכם רציתי לספר על עצמי?
  • שמתם לב שכל אחד חשב על משמעות החיות משהו קצת שונה?

אנחנו נעסוק בזה עוד בשיעור הקרוב בו נכיר יותר לעומק אחד את השנייה. אבל קודם כל הקראת שמות! אצלנו בשיעור יש הפתעות בקריאת השמות, אנחנו הולכות לשאול כל אחד שאלה יחד עם השם ויש לכם 5 שניות לענות אז תהיו מרוכזים/ות!

נקריא שמות ותוך כדי נשאל שאלות היכרות (כמה אחים יש לך?, מה החג האהוב עלייך? אתה אוהב את החורף? כמה אתה עייף מ1-5?, מעדיף ים/בריכה?, מעדיף שוקולד/וניל?, חיה באות ב'? היית בארץ בחול?, מה האוכל האהוב עלייך? ארץ באות י', מה הגובה שלך? זמר שאתה אוהב? )

הסכם כיתתי וציפיות: נציג שקופית עם עקרונות שחשובים לנו בשיעור, נקריא ונבקש מכולם להרים את היד אם הן/ם מסכימות. נכתוב לעצמנו אם מישהו לא הרים ונבין בהמשך אם יש עניין כלשהו.

2. "החוזקות שלי": נחלק לתלמידים דף בינגו, ונסביר שעכשיו נעבור תרגיל כתיבה קצר בו כל תלמיד/ה מתבקש/ת לכתוב 9 דברים שהוא אוהב/יודע לעשות ויכול ללמד אנשים אחרים (לדוגמא גלגלון, ראפ BOOTS&CATS, לספור עד 10 בשפה מסוימת, לצייר, לנגן, להכין דברים מסוימים, ספורט מסוים, היכרות עם סוגי נחשים, ידע בתחום כלשהו וכו'..) יש להם 3 דק' לכתוב כמה שיותר דברים. נמדוד זמן ונעצור אותם.

3. שיתוף בחוזקות: התלמידים מסתובבים ומסמנים שמות של מי שיש לו את אותה החוזקה בבינגו שלהם. ומשתפים בדברים שרק הם יודעים לעשות.

*הרעיון הוא שנאסוף את הדפים ונראה האם אפשר לשלב בשיעורים הבאים לימוד קצר של החוזקות של התלמידים

4. מצגת ממלכת החיות: נראה לתלמידים שקופית עם תמונות של חיות ומתחתיהן חוזקות של החיות בעינינו. בעקבות השיתופים התלמידים ימליצו מי מתאים לכל חוזקה ואנחנו נכתוב את השמות על הלוח.

*אם אומרים לשים את אחד התלמידים תחת אחת החיות, נבקש את אישורו או איפה הוא רוצה למקם את עצמו ורק אז נכתוב על הלוח.

שקופית על היבריד: נראה מספר סוגי היבריד ונסביר על משמעות המילה היבריד שהיא הכלאה של שתי חיות או יותר (גם אדם הוא חיה לטובת התרגיל). כלומר גם וגם.

נגיד לתלמידים: "להיברידים יש כוחות משולבים, הם יכולים להיות גם וגם. וכמוהם גם אתם לא רק החיה שהתמקמתם בה על הלוח. אתם שילוב של הרבה חוזקות ותכונות ועכשיו תספרו לנו עליהם דרך יצירת היבריד משלכם."

נראה לתלמידים "חיות היברידיות" בגוגל

5. הדגמה והסבר: נראה שוב את הדוגמאות ונגיד לתלמידים: "קודם כל כתבו בפינת הדף 2-4 חיות שהם מייצגות אתכם מבחינת תכונות וחוזקות. לאחר מכן שרטטו בעיפרון. חפשו במגזינים תמונות של חלקי חיות שיכולים לעזור לכם ושלבו ציור והדבקות ביחד."

אפשר גם לעשות ראש של דג, גוף של פיל וזנב של סוס או לחלופין ליצור חיה לא הגיונית עם 3 ראשים שונים. תתחילו מלצייר תכנון על דף טיוטא ותמשיכו ליצירה בפלסטלינה או בדו מימד. אנחנו כאן לעזור

6. יציאה ליצירת היבריד: כל תלמיד יוצר היבריד בגודל A5 של שילוב 2-4 חיות בציור עם תוספות מהמגזין.

מי שסיים: יכול ליצור היברידים מהדמיון (לדוגמא צפרדרוח – שילוב של צפרדע ואפרוח).

נבקש מכל קבוצה לארגן את השולחן שלה, לנקות ולהחזיר אלינו את הציוד ולשים את היצירות על שולחן התצוגה. ולהתבונן בין היצירות

7. התבוננות וסיכום: בסבב כל אחד מספר על משהו חדש שהוא גילה על חבר מהכיתה או שילוב חיות שהוא אהב.