קשקוש בלבוש

בשיעור נציג לילדים את האפשרות ליצור דמות מתוך קו רצף, לו נקרא בשם "קשקוש בלבוש". הילדים יתנסו בתרגיל בעצמם. נכיר לילדים סגנונות ציור דומים של אמנים. התרגיל מפתח את הדמיון, ומאפשר מגוון אפשרויות יצירה. שיעור משחרר, מעורר, מקרב בין התלמידים בכיתה ומאפשר לכל תלמיד ליצור דמות שהגיונית בעיניו. בנוסף, לדעתנו תרגיל מסוג כזה מעודד שיוויון הזדמנויות בקרב בתלמידים, לא משנה מה רמתם. אין נכון ולא נכון, כל יצירה מתקבלת היא טובה. קשקוש בלבוש הוא לרוב מונח עם קונוטציה שלילית. בשיעור הזה נייצר שיום מחדש למושג ביחד עם התלמידים, וניצור מעמד אמנותי חדש ומכובד למושג "קשקוש בלבוש". נקשור את התרגיל למושג "מינימליזם" בתולדות האמנות דרך צפייה ביצירותיהם של האמנים סטפן, סדרת החיות של פיקאסו ואמן הרחוב בלין.

צילום: ליאור וקסלר ואסנת ברטל

מטרות

מטרות על:

  • פיתוח הדמיון והיצירתיות
  • העשרת השפה האמנותית של הילדים

 

מטרות אופרטיביות:

  • התלמיד יתנסה בפלטפורמת ציור משותף עם שאר תלמידי הכיתה (בכיתה: על הלוח | בזום: ברשת)
  • התלמיד יצייר בטכניקת קו רצף
  • התלמיד יצבע את החללים שיצר ע"י קו הרצף בצבעים שונים
  • התלמיד ייצור דמות פרי דמיונו על בסיס הציור שיצר
  • התלמיד יכיר את יצירותיהם של סטפן, פיקאסו ובלין הרלוונטיות לסגנון
  •  התלמיד ילמד על המושגים "מינימליזם" ו"ציור בקו רצף"

מקורות להשראה: עבודות של אמן הגרפיטי הספרדי - בלין.

צילום: Belin


שיטות, אמצעים ועזרים

  • היכרות דרך תרגילים ציור בהמשכים
  • תרגיל "קשקוש בלבוש" בשני חלקים

1. יציאה לתרגיל חלק א' – ציור פרצוף בעיניים עצומות וצביעה.

2. יציאה לתרגיל חלק ב' – הדגמת המשך התרגיל ופיתוח חשיבה יצירתית בשיתוף תלמידי הכיתה

  • הצגת השראות מודפסות תולדות
  • סיכום התייחסות ליצירות התלמידים
  • תלמידים מסכמים במילה את השאלה "מהו קשקוש בלבוש בעיניכם"?

חומרים:

  • לוחות מחיקים ניידים, טושים מחיקים ומחק
  • מעמדים קשיחים עם דפי A4 ושקף
  • עפרונות צבעוניים
  • טושים
  • פסטל
  • חבילת עפרונות
  • לורדים


מהלך שיעור

1. התכנסות ומשחק פתיחה – ציור בהמשכים: כל תלמיד שנצביע עליו אומר את שמו ומצייר קו הממשיך את הקו הקיים. (אפליקציה אונליין שמאפשרת לעשות את הפעילות גם ב-ZOOM)

2. נציג את מהלך השיעור נחלק לתלמידים דף על משטח קשיח, עיפרון וצבעים במרכז (עפרונות צבעוניים/טושים/פסטל) וטוש בצבע כהה

3. נבקש מהתלמידים לצייר פרצוף בעיניים עצומות בקו רציף על הדף. ולאחר מכן, לצבוע את כל הצורות שנוצרו בתוך קו הרצף כשכל צורה נצבעת בצבע שונה. יציאה לעבודה עצמית.

4. נבקש ממתנדב/ת לחפש פרצוף/ דמות בתוך הקשקוש בלבוש שיצרנו בדוגמא ונמחיש כיצד ניתן להוסיף פרטים כדי ליצור את הדמות. יציאה לעבודה עצמית.

*תלמיד שסיים יכול לקבל שקף נוסף ולנסות ליצור פרצוף מזווית אחרת של הדף.

תלמידים שסיימו יכולים ליצור בשקפים אחד לשני גרסאות שונות של פרצופים.

5. נספר על האמן הצרפתי סטפן שיוצר בסגנון קו רצף שקיבל את הכינוי DFT. לאחר מכן נצפה בסדרת החיות של פיקאסו, ונמשיך לאמן הגרפיטי הספרדי בלין, שיצר בהשראת פיקאסו ציורי רחוב. נדגיש את קו הרצף שמאפיין את ציוריו של בלין.

6. השוואה של יצירות התלמידים עם הסגנונות שהוצגו במצגת האמנים, תוך שימוש במושגים "קו הרצף" ו"מינימליזם

7. נבקש מהתלמידים לשתף במילה-משפט "מהו קשקוש בלבוש בעיניכם"?