גבורה דרך קית' הרינג (בזיקה לחנוכה)

שיעור זה בה לאחר ידע קודם בפופ ארט, נלמד בשיעור זה על אמן גרפיטי בשם קית' הרינג נדבר על האופן בו הוא שימש ביצירותיו להעלאת המודעות לצופים כפעולת גבורה. הטכניקה תהיה אבודה עם נייר פרגמנט.

צילום: מאי לויטה

מטרות השיעור:

  • ביטוי הגבורה בדרך יצירתיות,
  • לימוד על קית' הרינג
  • ניתוח יצירה של קית' הרינג
  • קישור לחומר הנלמד בשיעור הקודם
  • הבאת חומר חדש (פרגמנט)

רשימת חומרים:

ניירות פרגמנט חתוכים איי 4, הכנת השבלונות של האנשים מנייר, להדפיס ולגזור אותם, מסגרות שחורות מנייר ליצירות, הבאת טושים, מצגת

צילום: מאי לויטה


מערך השיעור:

1. פתיחה: תחיל את החלק של פתיחה בשאלת השאלה: "מה למדתם בתרבות ישראל"? (מטרת השאלה היא לשקף עבורי תמונת מצב על המחשבות של התלמידים בנושא הגבורה. בנוסף לכך, בסיום השאלה, אני אוסיף ואומר שגם השיעור שלנו יעסוק בגבורה. השאלה תהיה כתובה במצגת).

 

2. לאחר השאלה אני אספר להם שגם השיעור הזה יעסוק בנושא "הפופ ארט", ומכאן תעלה השאלה:

  • מה הם זוכרים מן הפופ ארט? ולבסוף אני אזכיר להם את התקופה.

ההגדרה: תקופה באומנות שהחלה בשנות ה-50 סייע היה בשנות ה-60 , והיא נמשחה עד שנות האלפיים. מטרתם של האמנים אלה היא למשוך תשומת לב, ללכוד במהירות את עין המסתכל ולהעביר מסר קצר וברור. היו צבעים חזקים, מוצרי צריכה, קומיקס, הומור, ומפורסמים של אותו התקופה

 

3. אציג להם את קית' הרינג ואספר קצת מידע, אסביר שהוא היה אומן גרפיטי שמשתמש בציורים סכמתיים(פשוטים). יצירותיו מעלות נושאים חברתיים חשובים בדרך מתוחכמת והומוריסטית.

שאלות:

• מה הצבעים בציורים?(צבעים בוהקים, צבעי יסוד).

• איך נראים הדמויות?

• האם הם מציאותיים? למה הם דומים?(כמו איש הקו, מאוד פשוטים).

• זה נראה מוכר מאיפושהו?( הארונית מצד ימין בבית הספר, בכניסה הראשית).

 

הסבר על האומן:

קית' הרינג הוא אומן גרפיטי, הוא התגלה כאמן כשצייר על לוחות מודעות, קירות וקרונות רכבת ברכבת התחתית של העיר ניו יורק, מושפע מחוויות אישיות, מתרבות תקופתו ומהשפעות חברתיות פוליטיות.

 

4. שלב של ניתוח יצירה: בשלב זה נתרגל קריאה של יצירת אומנות. מטרת שלב זה היא לחבר עוד יותר אל האומן ודרכי העבודה שלו. בחרתי ביצירה שנקראת – בורות (טיפשות) = פחד, שתיקה = מוות. מפני שלדעתי העלאת מודעות הציבור לנושאים חשובים נחשב למעשה של גבורה וכן לדבר על זה בפתיחות.

השאלות:

נתחיל בשאלה: מה יש לכם לומר על מה שאתם רואים כאן? מה אתם מרגישים שאתם מסתכלים? איזה מחשבות עולות לכם לראש?

בואו נפרט מה ניתן לראות כאן? איזה צבעים יש? כמה אנשים יש? מה אתם עוד רואים? שמתם לב לאיקסים בבטן? תסתכלו על הכיתוב, איך הוא מסדר את הדמויות. להתייחס למושגים מעולם האומנות כגון: קו מתאר, צבעי יסוד, צבעים שניים, קווי תנועה ציור סכמתי.

נמשיך בשאלה: מה לדעתם המסר מאחורי היצירה?, יש קשר בין השפה האמנותית למסר, כלומר הציור הסכמתי בצבעי יסוד וקוי מתאר מאפשר לקית' הרינג להעביר מסר אוניברסלי שכל אדם יכול להזדהות איתו ללא הבדל דת גזע מין מגדר ומוצא.

אחרי זה אני אשאל אותם מה זה מזכיר לכם מהעולם היומיומי (אוסיף את התמונות של האימוג'ים עם הקופים).

נתרגם וננתח קצת את הכיתוב ואשאל כיצד הוא תורם לציור? כיצד הוא קשור לציור?

בהמשך אוסיף ואומר שהאמן קית' הרינג חלה גם הוא במחלת האיידס ונפטר בגיל 31" . מה מידע זה תורם למניע של יצירת היצירה?

בסוף תהיה השאלה: האם מה שקית' עשה נחשב שעיניכם כגבורה? יש משהו שתרצו להוסיף?

 

5. הסבר פעילות: לאחר מכן נסביר את הפעילות: ההוראה תהיה כתובה במצגת ואני אתן לתלמידים לקרוא אותה. "תחשבו על הפעולות שרשמתם בדפים שלכם. ההוראה: ציירו את אחד מסיפורי הגבורה שרשום לכם בדף דרך האומנות קית' הרינג, ומיד נסביר על הטכניקה." (ניקח כאן כמה דקות לעורר להם את המחשבות לפני שנסביר על הטכניקה).

 

6. הדגמה: נסביר שהציור יתבצע על נייר חצי שקוף (נייר פרגמנט) המטרה של הנייר החצי שקוף, הינה כדי שהם יוכלו להעתיק בקלות את הדמויות. גם, בסיום העבודה אנו נבצע ויטראז' גדול של גבורה לקראת חנוכה על חלונות הכיתה.

"לנוחיותיכם יהיה מגוון גדול של דמויות בגדלים ובצורות שונות בסגנון העבודה של קית' הרינג. ניתן יהיה להעתיק אותם לדרך הדף בצורה פשוטה".

"מי שרוצה יכול להוסיף דמויות משלו אך שיהיה בסגנון הפשוט, הרקע יהיה בסגנון חופשי, והקווים התוחמים יהיו צריכים להיות בצבע שחור".

בשלב זה אראה להם איך מעתיקים לדף את הדמויות ואראה להם כיצד אני משתמשת בכמה דמויות על מנת להעביר מסר. חשוב לצייר בצורה עדינה כי הנייר עדין ועלול להיקרע וכמובן לתת לטושים כמה שניות להתייבש על הנייר כדי שהציור יתייבש.

 

7. התלמידים יקבלו את הנייר ויסדרו את האנשים לפי הפעולה של הגבורה ויחלו ליצור, בשביל שיהיה להם יותר נוח יהיה נייר לבן מתחת לנייר הפרגמנט אשר יקל על הראייה, וכמובן יודבק הנייר פרגמנט עם מסקנטייפ לשם אי הזזת היצירה.

 

8. התלמידים ינקו אחריהם את הכיתה בזמן שאנו נמסגר כל ציור במסגרת שחורה אשר מוכנה מראש ונתלה על החלון. במרכז יהיה רשום: עבודות בנושא גבורה כיתה ח' 1 והמשפט: "כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן".

9.  סיכום: נתבונן בתערוכה שיצרנו על החלון, יהיה מקום למי שרוצה להסביר קצת, איזה דימוי הוא עשה\ציור, ומהי גבורה בשבילו?