פורטרטים בהרכבה עצמית

שיטות: שרבוט מהיר, קולאז'
בשיעור התלמידים יכירו את המושג פורטרט\דיוקן ויתנסו בעבודת קולאז'. צמצום החומר בשלב הראשון (חומר פשוט - רק פיסות נייר קטנות וטוש) חזרתיות על אותה הפעולה (שירבוטים זריזים של אותו האובייקט בצורות שונות, ללא העמקה, ללא מחשבה וללא תכנון מראש) – מאפשרים למשתתפים לא לקחת את שלב ההכנה ליצירה ברצינות יתרה, לשחרר את המחשבה (איך לצייר נכון? איך לצייר יפה?) ולהגיע לצורות מופשטות יותר ותוצאות בלתי צפויות בפורטרט הסופי (תוך כדי העבודה, הציור מתפתח לדבר אחר).

צילום:

מטרות וחומרים

מטרות על:

  • פיתוח יכולת חשיבה חזותית ויכולת לחבר בין טכניקות שונות.
  • לזמן לתלמידים מרחב שבו יוכלו להתנסות בהבעה עצמית וביצירת עבודות משלהם, שיבטאו אותם ואת אופן מפגשם עם העולם.

מטרת התרגיל:

• התלמידים יחקרו ויפתחו מחשבה אבסטרקטית

• התלמידים יכירו מושגים מעולם האמנות: פורטרט, קולאז' וקומפוזיציה ויתנסו בהם.

• התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות

חומרים:

  • ניירות A4
  • בריסטול גדול A4 או יותר
  • מספריים
  • טושים צבעוניים
  • ז'ורנלים ועיתונים (למי שיש) או נייר צבעונים
  • דבק סטיק


מהלך השיעור

1. נבקש מהתלמידים לקחת ניירות A4 ולחתוך 50 ריבועים קטנים (בגודל 5X5) נראה להם דוגמה לגודל.

2. התלמידים יתבקשו לצייר על כל גודל הנייר עין שונה: מוזרה, מגוונת, אמיתית או דמיונית, של אדם או של חיה, בצורות שונות (מרובעת, עגולה, צורנית, סגורה, פתוחה). המטרה לצייר בזמן מוגבל כמה שיותר עיניים שונות שלא חוזרות על עצמן. לצורך המשימה ניתן להם דקה.

3. התלמידים יתבקשו לקחת ניירות ולצייר על כל דף אף בדומה להנחיות הקודמות.

4. נשאל את התלמידים אם לכולם יש מספיק ניירות ואם לא נתן כמה שניות להשלים לעוד דפים.

5. על ניירות נוספים התלמידים יציירו פיות.

6. על ניירות נוספים התלמידים יציירו אוזניים.

7. נבקש מהתלמידים לקחת בריסטול (מצע העבודה) ועל כל הגודל לצייר צורת פנים (יכולה להיות מרובעת, עגולה, משולשת או כל צורה לטעמם).

8. נבקש מהתלמידים למלא את שטח הפנים שציירו בעזרת חתיכות נייר צבעוניות או עיתונים (נדגים להם שאפשר לקרוע את הדף ,אפשר לגזור את הדף, אפשר להרכיב מחתיכות קטנות ואפשר לגזור ישר מדף שלם).

9. אחרי שכל תלמיד סיים את הפנים, נתחיל להרכיב את תווי הפנים. נבקש מהם ליצור פורטרט בעזרת החלקים אותם ציירו מקודם. נסביר לתלמידים כי אפשר ליצור פנים של בן אדם, עם זוג עיניים ופה ואף, ואפשר ליצור יצור דמיוני ומשונה עם כמות עיניים ופיות. אפשר לשים את תווי הפנים בצורה סימטרית, או א-סימטרית.

סיכום

נסביר לתלמידים שהטכניקה שבה עבדנו היום נקראת קולאז' (המילה לקוחה מהשפה הצרפתית: הדבקה).

נבקש מכל התלמידים להציג התוצרים שלהם ולספר על הדמות אותה יצרו: איך קוראים לה? במה היא עוסקת? איפה היא גרה? ומה שלומה?