בשיעור נחשוף את התלמידים לטכניקת הפויינטליזם ונלמד ביחד את הכלים והשיטות הבסיסיים ליצירה בעזרת הטכניקה. במהלך השיעור נכיר ונחקור את היצירות של האמן ג'ורג' סארה, נצא לטבע ונתבונן בגוונים הירוקים ונלמד להעביר אותם לפלטת הצבעים. התלמידים יחקרו את הצבעים בהתבוננות בעלה יתנסו בציור בטכניקת פויינטליזם.
דפי A4, עפרונות, צבעי אקריליק, פלטה, מים, מקלוני אוזניים, מכחולים, קרטוני ביצוע, בגדי עבודה, מסקנטייפ, צילומי עבודות של סארה
צילום: Alan Cabello | מאגר תמונות Pexels
נציג את העבודה של סארה ונתחיל את הפעילות בדיון:
1. כל תלמיד יתבקש לבחור עלה גדול ולהתבונן על הגוונים שלו. נבקש מתלמידים להשוות את הצבעים כשהעלה מואר בשמש וכשהוא נמצא בצל. איזה הבדלים הם רואים?
2. נבקש מהתלמידים להעתיק את העלה על הדף (אפשר להניח ולהקיף ואפשר מהתבוננות).
3. התלמידים צריכים להחליט באיזה מצב הם יציירו את העלה (אור שמש או צל).
4. כל תלמיד יתבקש לשים על הפלטה 4 צבעים עיקריים, אותם הוא רואה בעלה. התלמידים יכולים להוסיף גם לבן ושחור לפלטה. כעת, יתבקשו התלמידים ליצור 4 גוונים נוספים עם הצבעים ששמו על הפלטה. לצבע אחד בפלטה נוסיף צבע לבן. אחרי זה לאותו הצבע נוסיף שחור. איך זה משפיע על הצבע? .
5. נבקש למלא את העלה בנקודות של צבעי פלטה מהתבוננות. מי שמסיים לפני יכול לבחור עלה נוסף או לצייר את אותו העלה במצב ההפוך.
סיכום:
נניח את העבודות של התלמידים באמצע המעגל ונשאל אותם:
נסכם כי התנסנו בטכניקת פויינטליזם. היא טכניקה שהאמן משתמש בנקודות קטנות וצבעוניות כדי ליצור דימוי. טכניקת הפויינטליזם מסתמכת על העיניים שלנו ויוצרת לנו תערובת אופטית מלאה בגוונים.