פויינטליזם בטבע

בשיעור נחשוף את התלמידים לטכניקת הפויינטליזם ונלמד ביחד את הכלים והשיטות הבסיסיים ליצירה בעזרת הטכניקה. במהלך השיעור נכיר ונחקור את היצירות של האמן ג'ורג' סארה, נצא לטבע ונתבונן בגוונים הירוקים ונלמד להעביר אותם לפלטת הצבעים. התלמידים יחקרו את הצבעים בהתבוננות בעלה יתנסו בציור בטכניקת פויינטליזם.

מתוך התנסות

צילום: קסניה כוגן

מטרות התרגיל:

  • התלמידים יכירו את טכניקת הפויינטליזם.
  • התלמידים יעשו רישומים מהירים.
  • התלמידים יגדילו סקיצה קטנה לרישום גדול.
  • התלמידים יבנו פלטת צבעים תוך כדי לימוד על ערבוב גוונים.
  • התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות.

ציוד וחומרים:

דפי A4, עפרונות, צבעי אקריליק, פלטה, מים, מקלוני אוזניים, מכחולים, קרטוני ביצוע, בגדי עבודה, מסקנטייפ, צילומי עבודות של סארה

צילום: Alan Cabello | מאגר תמונות Pexels


מהלך השיעור:

נציג את העבודה של סארה ונתחיל את הפעילות בדיון:

  • מה אתם רואים בציורים?
  • מה מיוחד בציורים אלו ומה מאחד אותם?
  • במה האמן משתמש כדי לבנות את הדימויים?
  • איזה גוונים אתם מזהים ביצירות? (נראה להם גם את ההגדלות של היצירות)
  • נתבונן על הטבע שלפנינו, נדון על אילו צבעים אנחנו רואים עכשיו. איזה צבע הכי בולט בתקופת האביב? נשווה את הירוקים במקומות שונים (באור ובצל, על העץ, על השיח). האם זה אותו הירוק? האם הם מזהים צבעים נוספים בתוך הירוק?

1. כל תלמיד יתבקש לבחור עלה גדול ולהתבונן על הגוונים שלו. נבקש מתלמידים להשוות את הצבעים כשהעלה מואר בשמש וכשהוא נמצא בצל. איזה הבדלים הם רואים?

2. נבקש מהתלמידים להעתיק את העלה על הדף (אפשר להניח ולהקיף ואפשר מהתבוננות).

3. התלמידים צריכים להחליט באיזה מצב הם יציירו את העלה (אור שמש או צל).

4. כל תלמיד יתבקש לשים על הפלטה 4 צבעים עיקריים, אותם הוא רואה בעלה. התלמידים יכולים להוסיף גם לבן ושחור לפלטה. כעת, יתבקשו התלמידים ליצור 4 גוונים נוספים עם הצבעים ששמו על הפלטה. לצבע אחד בפלטה נוסיף צבע לבן. אחרי זה לאותו הצבע נוסיף שחור. איך זה משפיע על הצבע? .

5. נבקש למלא את העלה בנקודות של צבעי פלטה מהתבוננות. מי שמסיים לפני יכול לבחור עלה נוסף או לצייר את אותו העלה במצב ההפוך.

סיכום:

נניח את העבודות של התלמידים באמצע המעגל ונשאל אותם:

  • איך היה לכם לחפש את הגוונים? באיזה גוונים בחרתם לצייר? איזה גוונים בחרתם לא לשים? ואיזה גוונים הכנסתם ולמה?
  • האם הציור של העלה יצא לכם דומה לעלה האמיתי? מה הייתם מוסיפים או משנים?
  • האם השיטה שציירנו בה שונה מהדרך שבה אתם רגילים לצייר? במה זה שונה? במה זה דומה?

נסכם כי התנסנו בטכניקת פויינטליזם. היא טכניקה שהאמן משתמש בנקודות קטנות וצבעוניות כדי ליצור דימוי. טכניקת הפויינטליזם מסתמכת על העיניים שלנו ויוצרת לנו תערובת אופטית מלאה בגוונים.