בשיעור נעסוק בסילואט נלמד על טכניקת עבודה בפחם. ניצור סטנסילים/שבלונות פשוטים להעברת דימויים בעזרת פחם.
• תלמידים יתנסו ויכירו את תכונות הפחם
• תלמידים יפתחו יכולת התבוננות
• התלמידים יענו על שאלות וישתתפו בדיון אמנותי
• התלמידים יעשו עבודות מגוונות עם הקשר לחג החנוכה
דפים עם עיגולים מודפסים, נייר טואלט, פחם, בריסטולים לבנים, מחק לפחם, מספריים/סכינים יפניות, עפרונות, פיקסטיב, דפים בגודל 4A חתוכים, מצגת בנקסי, מקרן.
צילום: קסניה כוגן
כל תלמיד יתבקש לקחת בריסטול ולצייר עליו צורה של מלבן וצורה של טיפה – מה הצורות האלו מזכירות לנו כשהן צמודות? (נר)
כל תלמיד יצטרך לגזור את החלקים מתוך הבריסטול תוך שמירה על הדף שמסביב – לגזור מבפנים כך שתישאר לנו שבלונה לאחר כך.
נבקש מהתלמידים לקחת פחם, ולהתחיל לצבוע דף קטן שישמש אותנו כפלטה של הפחם.
ניקח את צורת הנר המלאות שיצרנו מראש, נניח אותו על בריסטול לבן ובעזרת נייר הטואלט נתחיל לתפוח מסביב לצורות – ננחה אותם בזמן העבודה כיצד התנועה של התפיחות משפיעה על התוצאה. נבקש מהתלמידים לתפוח כך שיהיו מעברים של גוונים- כמו שהתנסינו מקודם בספירלות הכהה ביותר ליד הנר והשאר מתפזר לבהיר. נרים את הצורות שעל הבריסטול ונראה את התוצאה – הנר הופך להיות לבן ומסביב יש לנו את הפחם שנראה לנו כמו אור. מי שרוצה יכול להדביק את הנרות בעזרת מסקנטייפ מלמטה כדי שלא יזוזו לו.
לאחר מכן, ניקח את הסטנסילים (שבלונות, דוגמה שעוזרת לנו לבצע תוצרים רבים) שהכנו מקודם ונעשה את ההפך. נמלא את הנר בתפיחות של נייר הטואלט והפחם מהבהיר לכהה ונראה מה יוצא.
נבקש מכל תלמיד לבחור צורה פשוטה, צורה שאין לה פרטים בפנים, רק הסילואטה. התלמידים יבדקו למה הצורה הפשוטה הזאת דומה? לאחר מכן הם יצרו ממנה סטנסיל. כשיסיימו, יוכל לבדוק אותו על בריסטול בעזרת טכניקת הפחם שלמדנו.
נציג לתלמידים עבודות של האמן בנקסי בעזרת מצגת. נספר כי בנקסי הוא אמן שנולד באנגליה, והוא נחשב לאחד מאמני הגרפיטי הפוליטי הבולטים בעולם אבל, הוא נשמר מלחשוף את זהותו ולא מופיע בציבור. הוא עובד בעזרת סטנסילים בעבודותיו, נראה שישנם עוד דרכים ליצור עם סטנסילים
צילום: קסניה כוגן