בשיעור אונליין נתבונן וניצור דיון על עבודות של אומנים שהשתמשו בחפצים ליצירת פורטרטים: ג'וזפה ארצ'ימבולדו וחנוך פיבן, נדבר על סימבוליות של החפצים. נבנה דיוקן עצמי סימבולי בטכניקת אסמבלאז' מחפצים שמאפיינים את התלמידים.
דף ועט, חפצים הנמצאים בבית, סמארטפון לצילום העבודות, תוכנת ZOOM
1. נשאל שאלות פתוחות: מה הם המאפיינים של פורטרט? מה הן מטרות האמן ביצירת פורטרט? למה לדעתם אמנים רוצים ליצור פורטרטים?
2. נראה את המצגת עם עבודות של ארצ'ימבולדו. נבקש להתבונן כמה שניות ונשאל שאלות:
3. נספר לתלמידים על האמן ארצ'ימבולדו: אמן רנסנס איטלקי, היה בן למשפחה בת 16 ילדים, צייר החצר של הקיסר שצייר מחפצים שוהים פורטרטים של אנשים ממעמד גבוה, עיצב פרטי לבוש ותפאורות וצייר עבור בית המלוכה. יחסית לתקופה הוא היה אמן יוצא דופן והקדים את זמנו. נדגיש את אופן מילוי הצורה בעבודות.
4. נראה לתלמידים עבודות של חנוך פיבן – אמן ישראלי עכשווי. נבקש להתבונן ונשאל:
נדגיש שהעבודות של פיבן יותר מינימליסטיות, כלומר, הוא השתמש במעט חפצים/אובייקטים כדי להגיע לדימוי. לעומתו ארצ'ימבולדו מילא את כל השטח באובייקטים ולא השאיר מקום ריק. שניהם משתמשים בחפצים שמאפיינים או מסמלים את התחום שבו עוסקים האנשים.
5. כל תלמיד ירכיב לעצמו רשימה בה יכתוב 10-15 פריטים קטנים שקיימים בבית ומאפיינים אותו או דברים שהם אוהבים (אביזרים, בגד, פרחים, עלים, פירות, מאכלים, צעצועים, כלי כתיבה, כלי בית).
6. נבקש מהתלמידים ללכת להביא את האביזרים האלה.
7. נבקש מכל תלמיד להראות חפץ אחד ולספר למה הוא בחר בו. וגם לנסות לחשוב איך הוא יכול להשתמש בחפץ הזה ליצירת פורטרט שלו.
8. נבקש מהתלמידים לבנות על הרצפה את הפורטרט מהחפצים המאפיינים:
בשלב זה ניתן לסכם או שאפשר להוסיף עוד שלב בשביל ליצור סרטון קצר ומגניב.
9. נבקש להזיז את חפץ או כמה חפצים, וכל תזוזה קטנה לצלם (5 שינויים קטנים שצולמו מאותה הנקודה). אנחנו נרצה לראות איזשהו רגש או תנועה בהבעות הפנים שיצרו. את הסרטון ניתן ליערוך באפליקציית STOP MOTION STUDIO או בתוכנת טלפון אחרת.
10. סיכום: נעבור על צילומי העבודות של התלמידים:
צילום: דניאל וייסרמן