דיוקן עצמי סימבולי

בשיעור אונליין נתבונן וניצור דיון על עבודות של אומנים שהשתמשו בחפצים ליצירת פורטרטים: ג'וזפה ארצ'ימבולדו וחנוך פיבן, נדבר על סימבוליות של החפצים. נבנה דיוקן עצמי סימבולי בטכניקת אסמבלאז' מחפצים שמאפיינים את התלמידים.

צילום:

מטרת התרגיל:

  • התלמידים יכירו את המושגים מעולם האמנות: קומפוזיציה, פורטרט, פרופורציות, קו וכתם.
  • התלמידים יתנסו בהתבוננות ביצירות, יכולת ניתוח יצירה וביטוי מחשבות הקשורות לעולם אומנות.
  • התלמידים יכירו כלים ליצירת פורטרט (טכניקת אסמבלאז').
  • התלמידים יכירו אמנים: ג'וזפה ארצ'ימבולדו ופיבן ואת דרך העבודה שלהם.
  • התלמידים יתנסו בחשיבה מרחבים וסמלית.
  • התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות בפורטרטים אישיים.

ציוד וחומרים:

דף ועט, חפצים הנמצאים בבית, סמארטפון לצילום העבודות, תוכנת ZOOM


מהלך שיעור

1. נשאל שאלות פתוחות: מה הם המאפיינים של פורטרט? מה הן מטרות האמן ביצירת פורטרט? למה לדעתם אמנים רוצים ליצור פורטרטים?

2. נראה את המצגת עם עבודות של ארצ'ימבולדו. נבקש להתבונן כמה שניות ונשאל שאלות:

  • מה אתם חושבים ומרגישים כלפי היצירה? מה מיוחד בעבודות שלו?
  • מה אתם רואים ביצירה? מה האלמנטים שאתם רואים? (נבקש מכל תלמיד להגיד משהו אחד שהוא מזהה).
  • איזה אסוציאציות מעלה בכם היצירה? מה האמן ניסה להראות? למה השימוש דווקא בחפצים האלו? מאיפה אתם חושבים שהוא לקח את הרעיונות לפורטרט?

3. נספר לתלמידים על האמן ארצ'ימבולדו: אמן רנסנס איטלקי, היה בן למשפחה בת 16 ילדים, צייר החצר של הקיסר שצייר מחפצים שוהים פורטרטים של אנשים ממעמד גבוה, עיצב פרטי לבוש ותפאורות וצייר עבור בית המלוכה. יחסית לתקופה הוא היה אמן יוצא דופן והקדים את זמנו. נדגיש את אופן מילוי הצורה בעבודות.

4. נראה לתלמידים עבודות של חנוך פיבן – אמן ישראלי עכשווי. נבקש להתבונן ונשאל:

  • מה שונה ומה דומה בין העבודות של ארצ'ימבולדו ופיבן?
  • האם הם מזהים את הדמויות שבתמונות? מי אלו האנשים? מה עזר להם לזהות אותם? אילו מאפיינים? ואילו סמלים?
  • מה זה סמל? איפה אנחנו רואים סמלים? (כביש, שלטים, פרסומות, מוצרים בסופר) מה התפקיד שלו?

נדגיש שהעבודות של פיבן יותר מינימליסטיות, כלומר, הוא השתמש במעט חפצים/אובייקטים כדי להגיע לדימוי. לעומתו ארצ'ימבולדו מילא את כל השטח באובייקטים ולא השאיר מקום ריק. שניהם משתמשים בחפצים שמאפיינים או מסמלים את התחום שבו עוסקים האנשים.

5. כל תלמיד ירכיב לעצמו רשימה בה יכתוב 10-15 פריטים קטנים שקיימים בבית ומאפיינים אותו או דברים שהם אוהבים (אביזרים, בגד, פרחים, עלים, פירות, מאכלים, צעצועים, כלי כתיבה, כלי בית).

6. נבקש מהתלמידים ללכת להביא את האביזרים האלה.

7. נבקש מכל תלמיד להראות חפץ אחד ולספר למה הוא בחר בו. וגם לנסות לחשוב איך הוא יכול להשתמש בחפץ הזה ליצירת פורטרט שלו.

8. נבקש מהתלמידים לבנות על הרצפה את הפורטרט מהחפצים המאפיינים:

  • טכניקה הזאת נקראת אסמבאלז', שהיא דומה לטכניקת קולאז' אבל נוצרת מחפצים תלת ממדים.
  • נבקש קודם כל להשתמש בחולצה חלקה, צעיף או מגבת ליצירת רקע של פנים (לסדר את הבד לפי הצורה שמזכירה את צורת הפנים שלהם).
  • להניח את החפצים הגדולים לסימון עיניים, פה, אף, גבות לשלוח לקבוצה את התוצאות.
  • למלא את החללים הריקים עם החפצים יותר קטנים.
  • לצלם ולשלוח לקבוצת הווצאפ.

בשלב זה ניתן לסכם או שאפשר להוסיף עוד שלב בשביל ליצור סרטון קצר ומגניב.

9. נבקש להזיז את חפץ או כמה חפצים, וכל תזוזה קטנה לצלם (5 שינויים קטנים שצולמו מאותה הנקודה). אנחנו נרצה לראות איזשהו רגש או תנועה בהבעות הפנים שיצרו. את הסרטון ניתן ליערוך באפליקציית STOP MOTION STUDIO או בתוכנת טלפון אחרת.

10. סיכום: נעבור על צילומי העבודות של התלמידים:

  • מה למדנו בשיעור היום?
  • מה הם המאפיינים וחפצים העיקריים שכל אחד השתמש?
  • מה לדעתם היו המטרות ביצירת פורטרטים מחפצים האישיים?
  • מה העבודה שהם הכי תחברים? למה?

צילום: דניאל וייסרמן