פורטרטים בצבעי מים

בשיעור נעמיק בציור בצבעי מים, נתנסה בציורים מהירים בצבעי המים תוך כדי הסתכלות על דמות שיושבת מולנו. יחד נחפש את המאפיינים הבולטים בכל דמות וננסה להראות זאת בציור. התלמידים יתנסו הן בציור מתוך התבוננות של בן אדם, והן בישיבה כמודל. נכיר את האמן הנרי מאטיס ונעבוד בהשראתו. לאחר מכן ננסה לצייר בצורה לא רגילה לנו (היד המנוגדת).

צילום: קסניה כוגן

מטרות התרגיל

  • התלמידים יעמיקו בציור בצבעי אקוורל.
  • התלמידים יתנסו בציורי פורטרט מהירים תוך כדי התבוננות במציאות.
  • התלמידים יכירו את העבודות של האמן אנרי מאטיס.
  • התלמידים יגיעו לתוצאות מגוונות.
  • התלמידים יתנסו בביקורת עבודות של כלל הכיתה.

ציוד וחומרים:

דפים לצבעי מים A6, מכחולים, אביזרי תחפושת לא גדולים, בדים, כובעים, עטים או טושים, דקים, צבעי מים, כוסות, מים, מגבות ידיים מנייר, עפרונות, מחקים, בדים לניגוב מכחולים, רמקול.

צילום: קסניה כוגן


מהלך השיעור (90 דקות):

*מומלץ לעשות שיעור הקדמה: תרגילים בצבעי מים

  • נשחק במשחק פתיחה "דברים משותפים": נעמוד במעגל ונשאל שאלות מגוונות. כל תלמיד שעונה חיובי על השאלה נכנס לתוך המעגל. (שאלות לדוגמה: למי יש שיער כהה? למי יש עיניים ירוקות? למי יש חיות מחמד? למי שיש אחים? מי נולד בארץ? ההורים שלו עלו ממדינה אחרת?)
  • תרגיל חימום: נשים כמה מנגינות ונבקש מהתלמידים לצייר בצבעי מים לפי המוזיקה שהם שומעים ולפי הרגש והמצב רוח שלהם בעקבות המנגינה (פופ, רוק, קלאסי והודי).
  • הסבר על פורטרט (דיוקן): נשאל את התלמידים אם מישהו יכול להסביר לנו מהו דיוקן? בשביל מה אנשים עושים דיוקנאות?
  • נתבונן יחד על הפורטרטים של האמן אנרי מאטיס. נשאל את התלמידים:
    • מה דעתכם על הפורטרטים שלו?
    • האם האמן השתמש בקו או בכתם בציורים שלו?
    • מה השוני בין הקו לכתם יוצר?
    • נסו לחפש משהו שמייחד כל אחת מהדמויות בציורים של מאטיס.
  •  נדגים לתלמידים ציור של פורטרט בצבעי מים בכתם. נדגיש לפני העבודה שהציור צריך להיות גדול, בלי כניסה לפרטים קטנים, ועם שימוש בהרבה מים. נבקש מאחד התלמידים להיות מודל ולשים על עצמו אביזר שיבחר. נציין שמי שיושב בכיסא המודל צריך לשבת בשקט, לא לזוז כדי לעזור לנו הציירים לצייר אותו כמה שיותר מדויק. התלמידים עדיין לא עובדים, רק מתבוננים ושואלים שאלות.
  • נבקש מתלמיד נוסף להתיישב בכיסא המודל ולבחור לעצמו אביזר. נוסיף אתגר לציור – נבקש מהתלמידים לצייר את הפנים שלו בצבע ירוק, ואת השיער בצבע אדום.
  • נבקש מעוד כמה תלמידים לשבת בכיסא המודל (מי שירצה וירגיש בנוח) וכל פעם ניתן צבעים מיוחדים לפורטרט – פנים כחולות ושיער כתום, פנים אדומות ושיער סגול, פנים חצי אדום חצי כחול ושיער אדום. נניח בצד את הפורטרטים לייבוש.
  • בסיום נבקש מהתלמידים עם קו רציף (בעזרת עט פיילוט או טוש דק) והיד הנגדית לעבור על קווי המתאר של הפנים שמולנו.