שיעור בהתבוננות דרך זכוכית מגדלת

בשיעור נלמד על מרקמים, הגדלה, טקסטורות באמצעות התבוננות בזכוכית מגדלת.

צילום:

מטרות השיעור:

  • פיתוח יכולות ההתבוננות
  • זיהוי מרקמים וטקסטורות

ציוד וחומרים:

טושים, עפרונות צבעוניים, דפי A4, זכוכית מגדלת


מבנה השיעור:

פתיחה: חידון! זהו מה עומד מאחורי זכוכית המגדלת. נקרין תמונות לתלמידים עם הגדלות של פירות וחפצים והם יצטרכו לנחש מה עומד מאחורי זכוכית המגדלת.

התנסות: נחלק לכל זוג/שלשה זכוכית מגדלת ונבקש מהם למצוא בחדר 3 דברים שהכי מיוחד לראות דרך זכוכית המגדלת (אפשר לפזר חפצים בכיתה לפני). ניתן לתלמידים לשתף ונתבונן בעקבותיהם בחפצים שבחרו ומה היה מעניין לגלות.

יצירה:

שלב א'- נחלק לכל שולחן חפצים/פירות/ירקות עם טקסטורה מעניינת. נשאל את התלמידים ביחס לאחד הפירות מה רואים כשממש מתקרבים איזה צורות/צבעים וכתמים רואים? ניתן לשתף.

שלב ב'- נדגים באמצעות השלבים כיצד מציירים זכוכית מגדלת. נבקש מהתלמידים לצייר בתוך זכוכית מגדלת חלק מוגדל מאוד מאוד של חפץ לבחירתם. כלומר איזה כתמים וצורות אנחנו רואים כשאנחנו מאוד מתקרבים לחפץ שלנו. נראה דוגמא.

שלב ג'- מחוץ לזכוכית המגדלת תגלו לנו מה ציירתם, כך שחלק מהחפץ מתחבא מאחורי הזכוכית מגדלת. כי היא מסתירה אותו (זה יכולה להיות נקודה מורכבת עבור חלק מהתלמידים, כדאי להראות איך מציירים ציור מאחורי דבר כלשהו על הלוח)

שלב ד'- רקע יצירתי וצבעוני, איפה אתם רוצים שהחפץ שלכם יהיה? מתחת למים/בעננים/בחלל? עופו עם הדמיון.

סיכום ושיתוף:

  • מי רוצה לשתף מה הוא צייר?
  • איך היה לראות מקרוב? מה ראית?
  • איפה מיקמת את החפץ שלך?
  • מי עוד רוצה לשתף?

אפשר גם לעבור בין התלמידים ולהגיד "אני רואה ש____ בחר/ה לצייר ____, אני רואה שציירת כתמים בצבעים ___ וכו'..) כדי להנכיח את תהליך הלמידה של עוד תלמידים.