מהותו של האובייקט

בשיעור נבחין בכלים שהיוצרים השתמשו בהם בשביל להעביר את מהותו של התפוח כך שלא יהיה לצופה ספק באיזה פרי מדובר. ניצור דימויים של תפוחים – ממשיים או מטאפוריים, ריאליסטים או סכמתיים, מהתבוננות או מדמיון – בעזרת טכניקות וכלים פשוטים, נשתמש בחומרים מגוונים.

עבודת תלמידה כיתה ז'

צילום: קסניה כוגן

מטרות השיעור:

  • להכיר את התלמידים, את יכולות היצירה ואת ההעדפות לחומרים של כל אחד מהם.
  • התלמידים יחשפו לטכניקות דו-ממד שונות שבעזרתם ניתן ליצור דימוי של אותו האובייקט.
  • התלמידים יתנסו בהבעה עצמית וביצירת עבודות שונות ומגוונות.
  • התלמידים יפתחו יכולת התבוננות.
  • התלמידים יענו על שאלות וישתתפו בדיון אמנותי.

רישומים של תלמידי כיתה ז'-ח'

צילום: קסניה כוגן


ציוד וחומרים:

תפוחים, דפים בגודל 4A, מקרן, עפרונות, עפרונות צבעוניים, טושים, עיתונים ומגזינים, דבק סטיק, מספריים, צבעי מים, מכחולים, כלים למים, מים, סרגלים, עטי פיילוט, מחדד, מצגת.

עבודות תלמידי כיתה ז'-ח'

צילום: קסניה כוגן


מבנה השיעור (90 דקות):

  • נראה לכיתה תפוח ונפתח את הדיון בשאלות:
    • מה זה?
    • איך אתם יודעים שזה תפוח?
    • אילו מאפיינים עוזרים לכם להבחין שזה תפוח ולא משהו אחר?
    • מה היא הצורה שלו? מה הצבע? פרופורציות? טקסטורות?
    • איך אנחנו יכולים להעביר על הנייר את מהותו של האובייקט הזה?
    • אילו מאפיינים עוזרים לנו להבין שמדובר בתפוח גם לאחר שינוי הצורה שלו (חיתוך לדוגמה)?
  • בעזרת המצגת עם דוגמאות של תפוחים מעולם האומנות ועולם העיצוב הגרפי נבחין בכלים שהיוצרים השתמשו בהם בשביל להעביר את מהותו של התפוח כך שלא יהיה לצופה ספק באיזה פרי מדובר (נציג דוגמאות של תפוח טרי ומושך, ריאליסטי ומלא בפרטים, רקוב ומגעיל, סכמתי ומופשט). נראה לתלמידים גם יצירות שבו התפוח מוצג לא כאובייקט עצמו, אלא כרעיון (למשל התפוח עם הנחש (גן עדן), Apple, תפוח ודבש (שנה חדשה) וכו'). נשאל: באילו טכניקות השתמשו האמנים בשביל ליצור את הדימוי?  אילו טכניקות נוספות אתם  מכירים שיכולות לעזור ביצירת הדימוי? (נרשום את כל הרעיונות על הלוח. בשקופית האחרונה מוצגים טכניקות נוספות לציור התפוח).
  • נבקש מהתלמידים ליצור דימויים של תפוחים – ממשיים או מטאפוריים, ריאליסטים או סכמתיים, מהתבוננות או מדמיון – בעזרת טכניקות וכלים פשוטים, נבקש להשתמש בחומרים הנמצאים על השולחן המרכזי. נדגיש שכל העבודות צריכות להיווצר באווירה של התנסות עם הקפדה על תהליך היצירה ולא על התוצר עצמו. השאיפה היא לא להגיע לציור התפוח המושלם, אלא להנות מהתהליך היצירה. אפשר לחשוב גם על רעיונות מקוריים, מפתיעים, הזויים, ומיוחדים. העיקר זה – לעבוד בחופשיות ללא חוקים. נבקש שכל אחד יצור לפחות 3 דימויים שונים בטכניקות שונות שיעבירו את מהות התפוח (אפשר גם יותר).
  • נבקש מכל אחד לבחור את העבודה שהוא אהב (גם את העבודה של עצמו) ולהסביר למה הוא בוחר בעבודה הזאת: מה גרם לו לבחור בתמונה הספציפית? מה משך אותו? טכניקה מסוימת? רעיון? ביצוע? (ננסה להגיע לתשובות מעמיקות). (סיכום בסגנון "ביקור עבודות" עם שאלות מכווינות ילווה אותנו לאורח כל המפגשים עם הכיתה ויהפוך לטקס סיום קבוע).