בשיעור נבחין בכלים שהיוצרים השתמשו בהם בשביל להעביר את מהותו של התפוח כך שלא יהיה לצופה ספק באיזה פרי מדובר. ניצור דימויים של תפוחים – ממשיים או מטאפוריים, ריאליסטים או סכמתיים, מהתבוננות או מדמיון – בעזרת טכניקות וכלים פשוטים, נשתמש בחומרים מגוונים.
אילו מאפיינים עוזרים לכם להבחין שזה תפוח ולא משהו אחר?
מה היא הצורה שלו? מה הצבע? פרופורציות? טקסטורות?
איך אנחנו יכולים להעביר על הנייר את מהותו של האובייקט הזה?
אילו מאפיינים עוזרים לנו להבין שמדובר בתפוח גם לאחר שינוי הצורה שלו (חיתוך לדוגמה)?
בעזרת המצגת עם דוגמאות של תפוחים מעולם האומנות ועולם העיצוב הגרפי נבחין בכלים שהיוצרים השתמשו בהם בשביל להעביר את מהותו של התפוח כך שלא יהיה לצופה ספק באיזה פרי מדובר (נציג דוגמאות של תפוח טרי ומושך, ריאליסטי ומלא בפרטים, רקוב ומגעיל, סכמתי ומופשט). נראה לתלמידים גם יצירות שבו התפוח מוצג לא כאובייקט עצמו, אלא כרעיון (למשל התפוח עם הנחש (גן עדן), Apple, תפוח ודבש (שנה חדשה) וכו'). נשאל: באילו טכניקות השתמשו האמנים בשביל ליצור את הדימוי? אילו טכניקות נוספות אתם מכירים שיכולות לעזור ביצירת הדימוי? (נרשום את כל הרעיונות על הלוח. בשקופית האחרונה מוצגים טכניקות נוספות לציור התפוח).
נבקש מהתלמידים ליצור דימויים של תפוחים – ממשיים או מטאפוריים, ריאליסטים או סכמתיים, מהתבוננות או מדמיון – בעזרת טכניקות וכלים פשוטים, נבקש להשתמש בחומרים הנמצאים על השולחן המרכזי. נדגיש שכל העבודות צריכות להיווצר באווירה של התנסות עם הקפדה על תהליך היצירה ולא על התוצר עצמו. השאיפה היא לא להגיע לציור התפוח המושלם, אלא להנות מהתהליך היצירה. אפשר לחשוב גם על רעיונות מקוריים, מפתיעים, הזויים, ומיוחדים. העיקר זה – לעבוד בחופשיות ללא חוקים. נבקש שכל אחד יצור לפחות 3 דימויים שונים בטכניקות שונות שיעבירו את מהות התפוח (אפשר גם יותר).
נבקש מכל אחד לבחור את העבודה שהוא אהב (גם את העבודה של עצמו) ולהסביר למה הוא בוחר בעבודה הזאת: מה גרם לו לבחור בתמונה הספציפית? מה משך אותו? טכניקה מסוימת? רעיון? ביצוע? (ננסה להגיע לתשובות מעמיקות). (סיכום בסגנון "ביקור עבודות" עם שאלות מכווינות ילווה אותנו לאורח כל המפגשים עם הכיתה ויהפוך לטקס סיום קבוע).