עיצוב שטרות

נלמד על התגלגלות השטר הישראלי והדמויות המיוצגות בו. התלמידים יחקרו על דמויות מעוררי השראה מאוכלוסיות שלא מיוצגות בשטר הישראלי.

צילום: ליאור וקסלר

ציוד וחומרים:

חדר מחשבים, תכנת PIXLER

צילום: ליאור וקסלר


מבנה השיעור:

1. פתיחה: נפגש בחדר מחשבים ונכתוב מהלך שיעור על הלוח (פתיחה, מצגת, יצירה במחשב, תצוגה וסיכום). סבב שמות ושאלות על כסף (מה היית עושה עם מליון שקל/אלף שקל/10,000 שקל, 200 שקל וכו..) נשאל את התלמידים בסוף סבב השמות מה לדעתכם נושא השיעור? (כסף)

2. הצגת הנושא: נעביר שטר בין התלמידים ואבקש מכל אחד להגיד פרט שנמצא בשטר, אסור לחזור על מה שנאמר.

  • מה יש עליו? למה?
  • האם תמיד הוא היה נראה ככה?
  • מכירים את הדמות שעל השטר?
  • נספר עליה קצת (גרסת המשוררים היא גרסת השטרות העדכנית, אפשר גם להראות ציטוט מאחד השירים, תלוי בשטר).

השטר הוא כרטיס הביקור של המדינה, מה זה אומר? לתת להם להציף רעיונות. מתוך השטר אנחנו יכולים לדעת מי גר במדינה, מה הנופים שלה, מה המקומות החשובים בה ומיהן הדמויות המשפיעות בה. פעם לא היו שטרות.. היו מטבעות. למה? לא היה דפוס. ומי היה על המטבע? דמות הקיסר/המלך/השולט.

3. מצגת: נתחיל במצגת ונראה את התגלגלות השטר הישראלי תוך כדי נבקש מהתלמידים להגיד מי ומה מופיע על השטר ולמה. את המרכיבים שיגידו נכתוב בצד (מקומות חשובים. אנשים שהיו בתפקידים חשובים וכו'..)

נשאל:

  • למה צריך דמויות על שטרות?
  • מה זה אומר על החברה שלנו?
  • למי מגיע להופיע על השטר?

לפני שנראה את השטרות האחרונים, נשאל מי לא מופיע על השטר? נצור רשימה נוספת על הלוח בצד השני.

נשתף כי הסדרה האחרונה היא של משוררים, ושילבו בה 2 משוררות כדי שיהיה ייצוג גם של נשים מתוך ביקורת שעלתה כי נשים לא מיוצגות מספיק בשטרות.

3. סיכום המצגת: בעצם השטר של מדינה הוא סוג של כרטיס ביקור שלה, הוא מספר מי גר בה, מה המקומות היפים והחשובים בה ואפילו איך מתנהגים בה. איזה דמויות מגוונות אנחנו צריכים כדי לספר מה זאת ישראל? ניצור רשימה ביחד (לדוגמא, דמות מהקהילה האתיופית, מזרחים, עולי ברית המועצות, נוצרים, מוסלמים, נשים, ילדים או דמויות מהקהילה הגאה).

4. הקנייה: נכנס לאתר פיקסלר יחד עם התלמידים ונבקש מהם להעלות תמונה של אחד השטרות שיצרנו בעצמינו. לאחר מכן נראה איפה מוסיפים תמונה נוספת ונעלה עוד תמונה. אדגים כיצד הופכים את הדמות למעט שקופה ומוסיפים לה אפקט שממזג אותה עם השטר. לאחר מכן ניתן להוסיף כיתוב עם השם שלה וגם תמונה של מקום חשוב בארץ.

5. יצירה: נעבור לעבודה בזוגות מול מחשבים. נשלח לתלמידים לוואטספ המשותף שטרות ריקים לעיצוב ואת הלינק לאתר העיצוב. כל זוג יבחר אוכלוסייה לא מיוצגת מהרשימה שרוצים לעצב עבורה שטר. הזוגות ישתפו במה בחרו והאם יש להם דמות מעוררת השראה שעלתה להם או שהם צריכים עוד לחפש. אזכיר את הפרמטרים שדיברנו עליהם לדמות מעוררת השראה שמגיע לה להופיע על שטר. כל זוג מעצב מספר שטרות ושולח לוואטספ.

6. תצוגה: נחזור לחצי מעגל. נתבונן בשטרות המעוצבים והתלמידים יספרו לנו על הדמויות שמופיעות על השטר ומדוע מגיע להן להופיע על שטר.

 

שיעור המשך: עיצוב שטרות בנושא קבלת השונה

צילום: ליאור וקסלר