הדפס עם חומרי גלם מהטבע

שיטות: הדפס מונוטייפ
משך השיעור: 45 דק'
בשיעור הילדים יכירו שיטת הדפס ויתנסו בו באופן עצמאי. טכניקת הדפס מונוטייפ לא דורשת ידע קודם או כישורים מיוחדים. כל תלמיד יכול להתנסות ולקבל תוצאות מגוונות ומפתיעות. התלמידים יכלו להנות מעבודה עצמאית, לא תלויה ביכולות הטכניות שלהם או בעזרה מהמבוגרים.

צילום: קסניה כוגן ודניאל וייסרמן

מטרות וחומרים

מטרות על:

• חידוד ההתבוננות שבא לידי ביטוי בעבודה עצמאית של התלמידים

• פיתוח יכולת חשיבה חזותית ויכולת לחבר בין מושגים ונושאים רחבים

 

מטרה כללית:

• התלמיד יפתח חשיבה יצירתית מתוך ניסוי וטעייה

• התלמידים יעבדו בצורה עצמאית שלא תלויה ביכולות ציור

 

מטרת התרגיל:

• התלמידים יתנסו בטכניקת ההדפס

• התלמידים יהיו שותפים פעילים בשיעור

• התלמידים יעבדו בצורה עצמאית שלא תלויה ביכולות ציור

• התלמידים יקבלו תוצאות ייחודיות מבחינה צורנית וצבעונית

 

חומרים: עיתונים ומגזינים שישמשו כפלטה, צבעי גואש שונים, מכחול, בריסטולים לבנים ושחורים (5A ו-4A),  ספוגים, סבון וסקוטש'/ספוג לניקיון, מגבונים, מחצלת גדולה, משטחי עץ, שקית לאסוף זבל.

צילום: קסניה כוגן


ניסוח שאלות:

• איפה אתם פוגשים הדפסים בחיי היום יום? ומה מטרה שלהם?

• תתבוננו בעלים שונים – מה שונה ביניהם? מה דומה?

• שאלת הסוף: איזה שלבים עברנו בשביל להגיע להדפס ומאיזה שלב הכי נהניתם ולמה?


מהלך שיעור

1. נצא עם התלמידים לסיבוב קצר בפארק בו כל אחד יאסוף לעצמו 8-7 עלים או חומרי טבע אחרים (בלוטים, ענפים). כשנחזור למעגל נדבר עם הילדים על מהות ההדפס, נשאל האם הם מכירים שיטות הדפס שונות (חותמות, מדפסת, חולצות בית ספר, שרבוט על מטבע מתחת לדף)

2. נדגים את התרגיל: שמים צבע על העיתון, ובתנועות טפיחה מעבירים את הצבע על העלה בעזרת הספוג. את הצבע מניחים על הצד עם העורקים (מה זה עורקים? מה תפקידם?) בשביל לראות אותם אחר כך בהדפס. בהדגמה נראה להם מה קורה גם אם שמים את הצבע על הצד השני של העלה. מניחים את העלה על עיתון נקי עם הצבע כלפי מעלה, עליו מניחים דף קטן ומפעילים לחץ עם הידיים (בליטוף ושפשוף). מרימים את הדף ובוחנים את התוצאה.

3. אחרי ההסבר כל התלמידים מתבקשים לבחור עלה אחד ולהדפיס אותו על דף קטן. אחרי שכולם הצליחו להגיע לתוצאה, נבקש מתלמידים ליצור קומפוזיציה (מה זה קומפוזיציה?) עם כמה עלים (או חומרי טבע אחרים שהם אספו) על דף 4A בצבעים שונים. אנחנו נעבור בין התלמידים ונכוון אותם.

סיכום: נזכיר מה למדנו בשיעור (במה עסקנו בשיעור? איזה מושגים חדשים למדו? ממה הם נהנו? ממה פחות?)

קישור לסרטון הדגמה