בשיעור נעסוק במושג "סילואט", נתחלק לקבוצות, נכיר טכניקת אנימציה "סטופמושן" וניצור סרטונים של יצורים שונים בעזרת אפליקציה.
• היכרות עם סטופ-מושן ויצירת סרטון קצר באפליקציה.
• התלמידים יבינו לעומק ויצרו אשליה של תנועה באמצעות הזזות מתואמת ומתוזמנת של גזרי נייר.
• התלמידים יתנסו בהבעה עצמית וביצירת עבודות שונות ומגוונות.
• התלמידים יעבדו בקבוצות קטנות ויגיעו לרעיונות ויצירות משותפים.
• התלמידים יענו על שאלות וישתתפו בדיון אמנותי.
מקורות השראה: אדוארד מויברידג', ויליאם קנטרידג'
מסקנטייפ, בריסטולים לבנים, נייר שחור, עפרונות רישום, מחקים, מספריים, סמארטפונים עם אפליקציה STOP MOTION STUDIO , מתקנים לניידים (או קופסאות נעליים להעמדת סמארטפונים).
סידור מרחב פיזי: סידור שולחנות בטורים, שולחן עם חומרים במרכז הכיתה.
*לפני השיעור ניתן לבקש מתלמידים להתקין בניידים את האפליקציה הנדרשת לשיעור.
1. נציג לתלמידים את הסרט של הסוס בתנועה של אדוארד מויברידג' (1878) ונבקש לספר מה הם ראו בסרטון ומתי דעתם זה צולם. נגלה לתלמידם שהסרטון שראינו – הוא צילום הרצף הראשון בעולם. נספר שצלם אמריקאי מויברידג' ניסה לעזור לקבוצת אנשים לפתור את החידה העתיקה בנוגע לתנועת סוסים: האם ישנו רגע בדהרת הסוס בו עוזבות כל פרסותיו את הקרקע והוא אינו נוגע באדמה ועל. בעזרת מערך שלם של מצלמות סטילס הוא יצר סדרת צילומים של סוס בדוהר על רקע קיר לבן. לכל מצלמה נצמדו חוטי כותנה מגולוונים, שנמתחו לרוחב מסלול הדהירה, כך שהסוס משך אותם בדרכו, ובכך הפעיל את המצלמות האחת אחרי השנייה. נפעיל את הסרטון שוב ונבדוק האם יש רגע שכל פרסותיו של הסוס נמצאות באוויר.
2. נציג את הסרטון של עבודתו של ויליאם קנטרידג', נשאל שאלות:
3. נספר על הטכנית אנימציה "סטופמושן" (מה הפירוש המילה? מה זה "stop"? מה זה "motion"?). סטופמושן היא טכניקה שמאפשרת ליצור אשליה שבה נראה כי אובייקט פיזי נע בכוחות עצמו. האמן מצלם תמונות סטילס בודדות, כאשר בכל פריים (צילום) הוא מזיז באופן ידני ובצורה מינימלית את האובייקט המצולם. אחרי שמקרינים את כל הפריימים ברצף במהירות רגילה (24 עד 30 בשניה) – מקבלים אשליה של תנועה של האובייקט (נראה כאילו האובייקט זז).
4. נדגים לתלמידים את האפליקציה STOP MOTION STUDIO ואת צורת העבודה איתה. נרכיב על השולחן סילואט של דמות מהחתיכות שהכנו מראש. כל פעם נזיז קצת את החתיכות ונצלם (3-4 צילומים).
נבקש מתלמידים להתחלק לזוגות או שלשותנספר התרגיל לשיעור:
5. בסיום התרגיל נבקש מתלמידים לשלוח את התוצרים לוואצאם של המורה או לקבוצת ווצאפ המשותפת. אפשר להקרין במסך המלא ולדון בתוצרים.